onsdag 23 februari 2011

Inte så mycket träning - lästips istället!!

Foten känns i princip helt bra efter söndagens stukning.

Jag har vilat helt från löpning måndag-tisdag. Dels på grund av att jag inte velat belasta foten men också för att jag inte haft någon direkt lust att springa.

Yngsta sonen ligger däckad i influensa sedan en vecka tillbaka och själv är jag lite småsnorig och det känns som om jag varit det i veckor nu. Hantverkare har jagats, väggar har monterats, tapeter inhandlats och permafrosten vägrar släppa sitt gastkramande grepp om habitatet. Jag fryser varje morgon när jag kommer ner i köket och konstaterar att det digitala kvicksilvret inte på långa vägar orka närma sig plusgrader, 22 minusgrader i morse och mera snö igår igen...tjolahopp!

Jag var också och kollade mitt hemoglobinvärde i veckan. Jag har inte skrivit så mycket om det på bloggen eftersom det i princip varit stabilt senaste åren men jag har en historia av ganska allvarlig anemi (Hb på 60 g/L, då var det TUNGT att jogga!....) sedan 1997, är grundligt utredd (jag besparar er detaljer här men svarar gärna på frågor...) utan att man hittat något fel på mig och håller mitt Hb-värde i schack genom att äta järntabletter. Ett äldre kort inlägg finns här. Jag tog en rejäl paus från järntabletterna under december-januari och anade att värdet inte var på topp och ville därför kolla och Hb var 130 g/L (ref 130-170 g/L för män) vilket är om inte bra så i alla fall OK. Jag kommer att öka på intaget av järn igen för att fylla på förråden.

Idag lufsade jag i alla fall runt en lugn runda på lunchen. Drygt 8 soliga, lugna km precis under femfart på ganska pigga ben och på en glad fot. Trots morgonkylan så värmer solen gott nu, ett vårtecken att ta fasta på för desperata barmarkslängtande löpare. Avslutade med 3 minuter plankan, 75 djupa knäböj och 75 armhävningar.

Inte så mycket träning att rapportera om men jag rekommenderar istället varmt den här artikeln för er som är intresserade av utprovning av löparskor! Lita alltså inte blint på personalen i butiken som säger att du absolut ska ha en pronationssko efter du stått på en spegellåda och sprungit i en minut på ett band. Problemet med författarens konklusion är dock att de flesta moderna löparskor är så bekväma idag så att enbart låta komfortkänslan styra är väldigt svårt (om man inte vill gå hem med 10 par skor från butiken förstås).

4 kommentarer:

  1. Hej Staffan!
    Jag hoppas du inte drar på dig något nu så att du är kry på lördag :-).

    Hur blev det? Började du med D-vitamin för några veckor sedan. Känner du någon skillnad? Har det gett något resultat?

    MVH

    SvaraRadera
  2. Lennart, hoppas jag också såklart men barnen är väldigt förkylda!!

    Jodå, jag äter Holistic D-vitamin sedan några veckor först 100 mikrogram (4000IE) dagligen och nu 50 mikrogram dagligen. Jag har varit småförkyld en stor del av tiden sedan jag började och jag känner ingen riktig skillnad, möjligen är jag lite piggare men jag började med dem samtidigt som det började bli lite ljusare så det är svårt att veta.

    Jag känner mig definitivt inte sämre i alla fall!

    SvaraRadera
  3. Håller tummarna för att du kryar på dig. Fast enda chansen för mig att hänga på på lördag är väl att ni alla är lite småkrassliga. ;-) haha
    Ska absolut läsa artikeln! Jag har alltid varit av den åsikten att det är omöjligt att testa ut skor direkt i affären. Och lite lufs på ett band säger ingenting om mitt steg.
    Jag går på någon slags magkänsla och för det mesta har den lett mig rätt. :-)

    SvaraRadera
  4. Ingmarie, ha ha. Sonen är piggare men nu är hustrun och äldsta dottern risiga istället :(

    Såg ditt förslag på pass och det såg lite spännande ut, kan man inte förenkla det ytterligare till en rak stege 3 x 500-400-300-200?

    Ja, det där med skoköp är svårt, ett tag nu har jag kört på principen, ändra inte på ett vinnande koncept, dvs köp samma modell igen, men ibland ändras skorna i alla fall.

    SvaraRadera