måndag 17 oktober 2011

Race Report Hässelbyloppet 2011

Hässelbyloppet anno 2011 kan sammanfattas enligt följande:

  1. Visst är det väldigt bra att kunna springa milen stabilt under 38 minuter på min begränsade löpträning, utan att gå på max vilket jag verkligen inte fick ut idag, men Hässelbyloppet 2011 lämnar mig ändå med blandade känslor.
  2. Jag har nog drabbats av lite hybris efter min fina halvmara och några lyckade intervallpass och "glömt" målet sub38 och istället börjat drömma om tider ner mot 37:30 och t o m sub37, tider jag inte hade i kroppen och skallen just det här dagen.
  3. Jag upplevde att jag var lite mentalt "mätt" igår och taggade aldrig riktigt till ordentligt.
  4. Lågenergilampor är värdelöst (för en förklaring...keep on reading...)
  5. Kilometertider på egen klocka: 3:49, 3:39, 3:45, 3:44, 3:48, 3:50, 3:48, 3:54, 3:49, 3:34. Splittar: 18:56/18:58. Tid: 37:54. Placering: 151 i Herrar Tävling.

    Varken Glädjetjut eller Tårar efter årets sista lopp. Mera ett...jaha ja.
Men vi tar det från början....

Vaknade upp med sedvanlig smårasslig hals på morgonen men efter frukost modell större kändes det bättre Väl på IP med en knapp timma till start stötte jag ihop med Madde och Andrea och sedan Ellinor som jag bytte några ord med. Började jogga upp och stötte ihop med Lena och Ingmarie, innan jag joggade bort till startgärdet. Några stegringslopp i grässluttningen och in i fållan där var kul att träffa Lisa och hennes Mats, Jonas och också Erik som formulerade race-planen fullkomligt lysande - "3:47-tempo och kör så länge lampan lyser". Idag hade jag dessvärre en lågenergi lampa iskruvad Erik och skulle nog behövt en gammal hederlig 60-wattare istället för tände till ordentligt gjorde jag aldrig!

Jag stod längre fram i fållan i år och kom iväg bra men vad trångt det var ändå första kilometern! Vid varje försök att öka farten genom att bege mig ut i gräset vid sidan stod en parkbänk, lyktstolpe eller publik/barnvagn i vägen och det var bara att hålla sin plats i ledet men tempot var ändå OK efter några minuter. På andra kilometern gick det att springa på bättre vilket också syns på tiden men jag vågade liksom inte stå på utan sprang hela tiden kontrollerat nästan som i halvmaraintensitet. Bitvis kändes det bra och jag tog några ryggar men så hamnade jag igen i lite för bekvämt tempo.

Upplevde ändå att trean och fyran gick OK men noterade liksom förvånat att klockan nästan stod på 19 minuter vid 5km-passering vilket var åtminstone 15 sekunder långsammare än jag siktat på och här någonstans gick luften ur mig lite och jag slutade fokusera på tider jag inte var kapabel till idag! Här kom också Erik ikapp mig och han erbjöd en bra rygg men nu kunde jag nu inte uppbringa tillräckligt mycket pannben för att följa. Tyckte ändå jag plockade några ryggar och jag upplevde inte motluten så jobbiga. Lade mig bakom en rygg i det långa motlutet på sjuan och gick förbi den och även nästa då de började sacka alltför mycket, 3:54 var ändå en klar besvikelse på åttonde kilometern. Lena och Miranda heja friskt här någonstans vilket hjälpte för stunden men vid nio kilometer såg jag att det krävdes en sista kilometer på 3:40 för att "ens" klara 38 blankt men inte ens det fick mig att tända till utan jag fortsatte i ungefär samma tempo. Inte förrän vi var alldeles utan stängslet på IP förmådde jag öka kadensen och höjde tempot. Inne på tartanen såg jag ändå att det skulle mycket till för att inte fixa sub38, passerade ett par löpare i sista kurvan och kom ifatt en kille med en röd Danmarks-tröja, och han märkte det och vrålade "Kom igen nu då" och spurtade iväg och jag gjorde ett försök att hänga på men kunde inte matcha honom trots att klockan visade 2:30-tempo sista 50m in mot mål.

Omedelbart efter målgång var jag såklart trött men ganska nollställd, gratulerade Erik till en fin tid innan jag väntade in Lennarts målgång. Träffade på honom och Ingmarie, och gick och hämtade min medalj och gratulerade Jonas till finfina sub36. Träffade också Mathias, Ellinor, Odd-Inge, Mats T efteråt på IP och ytterligare ett par bloggläsare i kön till överdragskläderna. Bytte om till torra kläder, "pratade ner" med lite folk på IP och gjorde mig ingen brådska eftersom jag väntade in min skjuts innan det bllev hemresa med långsamt köande.
37:30 är jag övertygad om att jag har kapacitet för, till sub37 är det såklart lite längre bort men det känns inte heller omöjligt en riktigt bra dag på en snabb bana. Vi får se om om det blir Hässelbyloppet även nästa år, nu har jag sprungit det två år i rad. Det är ett stort lopp men det känns omständigt att det tar nästan hela dagen i anspråk och att åka, som det känns, halvvägs till Oslo, för att trängas i knappa fyrtio minuter på parkvägarna för att sedan sitta och köa en timma till Brommaplan på hemvägen är inte jätteroligt.

Nåja, så här dagen efter är jag nöjd, jag gör sub38 och sätter nytt PB på 10km stadslopp och är 52 sekunder snabbare än förra året utan att lyckas tagga till eller komma upp i rätt intensitet i löpningen! Snart dags att börja fila på säsongssammanfattningen, två PB'n på milen och stabil på tider under 38 minuter och och pers med över tre minuter på halvmaran, Härligt att utvecklingen verkar fortsätta! Roligt att träffa så många av er läsare igår!

15 kommentarer:

  1. Härlig race-report, som alltid. Begrunda din utveckling under de senaste åren, sträck på dig och konstatera: "JAG ÄR EN ELITMOTIONÄR". Så är det bara!

    SvaraRadera
  2. Läs- och tänkvärt, jag har väldigt lätt att få precis samma typ av hybris som du beskriver (fast på en långsammare nivå). Jag tror att det är bra med lagom mycket hybris, det enda negativa med det är just det som hänt dig nu, att man tar ut framgången i förväg och inte riktigt kan glädjas åt den när den väl sker.
    Ett tips för att undvika trängseln i början är att stå i främsta startledet i "Herrar motion 2" istället, där var det gott om plats när man kom fram till asfalten ;)

    SvaraRadera
  3. STAFFAN. Stabilt och bra. Med en sån här säsong i ryggen måste du VARA NÖJD

    SvaraRadera
  4. När huvet är med lär du springa i alla fall 30s snabbare, minst. Farten finns där, så jag tycker inte du behöver vara det minsta missnöjd, du gjorde så gott det gick, och ett PB är ett PB!

    SvaraRadera
  5. Jag håller med Erik. En bra rapport och samtidigt är jag inte förvånad över att du persar! Du är helt klart en grym elitmotionär :)

    SvaraRadera
  6. Ett stort grattis till en jättebra säsong!
    Ska bli spännande att läsa om hur du ser på framtiden och vilka mål och träningsupplägg du siktar på.

    Vi är relativt jämna så därför är det extra kul att följa din blogg :)

    SvaraRadera
  7. Roligt att ses Staffan. Prestera den tiden utan vad jag kan läsa mig till, en perfekt dag är imponerande. Ser fram emot din sammanfattning av året. Brukar alltid vara rolig läsning.

    SvaraRadera
  8. Du ska vara jättenöjd Staffan! Det är ju dessutom nytt PB på landsväg och du vet att du har ännu mer att ge nästa år. Ska bli spännande att fortsätta följa dig i din framfart!
    Grattis till ett lyckat lopp!!!

    SvaraRadera
  9. Kom igen nu!!! Spurtträna lite oftare!

    SvaraRadera
  10. Erik, tack! Kul att ses och grattis igen till ett kanonlopp! Elitmotionär, jag vet inte ens vad det är, men jag slogs av på Hässelby hur många det är som ändå hänger med i "vårt" tempo, löpare som inte alls ser ut att springa snabbt, men du har ju rätt i att en stor majoritet inte hänger med oss, eller ens klarar att springa 10km!

    Tacke Hokke, det det med motionsklass har jag hört tips om men på något sätt vill man ändå stå där framme i tävlingsklassen..

    Johan, jovisst är det Johan, absolut!!

    Alldeles riktigt Magnus, det blir ju orimligt att som motionär förväntas prestera sitt allra yttersta varje gång...på de få tävlingar man springer! Klart jag är nöjd!

    Tack John!!

    Mikael, tack, ja det är roligt att vi är så jämna! Nästa säsong ja, först måste jag välja mellan maran i Stockholm eller Kungsholmen Runt, familjen (frun) tycker det blir lite väl mycket tid som går bort om jag ska springa båda) så jag vet inte så mycket som nästa säsong eller mål ännu så länge!!

    Tack Mathias, roligt att ses!!

    Tack Daniel, jo stabiliteten är jag nöjd med, att göra sub38 stabilt som "en dag på jobbet" utan att varken lyckas gå för fullt eller få till det mentalt!

    Tack Lina och Pernilla!!

    Dansken, ha ha, underbart, tänk att just du hittade till den här platsen i cyberrymden, Grattis till spurtseger och en stark avslutning :) Får bli mera snabba avslutningar Kenya-style framöver :)

    SvaraRadera
  11. Det är bättre du kommer hit för då ska du få valuta för både pengar och tid i form av många löpminuter (och mil)! :-)

    SvaraRadera
  12. Som vanligt mycket bra race report, och grattis till nytt PB. Kan känna igen mig själv i din reaktion. Inför LL var målet satt till sub 2:20 och tänkte mig kanske ( om jag har en bra dag) ett försök mot sub 2:15. Landade på 2:22 - nytt PB men inte riktigt nöjd. Inser nu att sub 2:15 på LL är tufft! I våras nådde jag sub 40 på milen (stort mål för mig (47 år)) och nytt PB på maran (3:13). Jag kunde också träna på mer under sommaren än tidigare år så kanske en viss hybris smög sig in även hos mig vilket också kan avläsas i en viss besvikelse över tiden i årets LL. Å andra sidan; då finns det ju saker att jobba på tills nästa år...

    SvaraRadera
  13. Ingmarie ?

    Magnus, tackar! Riktigt bra att göra sub40 på milen som 47-åring! 3:13 på maran imponerar också. Ja, medalj på Lidingö motsvarar kanske ner mot 3:05 på maran i alla fall om man fuskat med backträningen! Jag tror inte det är ovanligt, det här att intala sig efter några bra pass att man är bättre än man är och att man mot slutet av säsongen är lite "mätt".

    SvaraRadera