lördag 12 november 2011

Löparryggsäck till transportlöpning i vår!


Jag har köpt en löparryggsäck från Wiggle. Efter läsande av lite trådar på Jogg.se och funderingar vad jag egentligen är ute efter så föll valet på Inov-8 Race Elite 15 där siffran 15 står för antalet liter, en enkel ryggsäck framtagen med fokus på låg vikt. Jag var ute efter en säck som inte är alltför liten utan rymmer lite ombyte utan att för den skulle vara för skrymmande och tung och efter testlöpning tror jag mig ha hittat precis vad jag var ute efter!

Tanken är att i vår försöka få in transportlöpning till/från jobbet lite oftare, åtminstone en gång i veckan till att börja med, för att på ett enkelt sätt behålla volym i träningen när jag börjar jobba igen. Jag har 15km till jobbet på ganska springvänliga småvägar men hittills har jag tyckt det varit för krångligt med logistiken (ombyte, nycklar, skor, vad måste jag ha med mig hem, vad kan jag lämna på jobbet o s v...) och när jag provat att springa med ryggsäck så har jag aldrig gillat det eftersom de vanliga ryggsäckar jag provat suttit ganska värdelöst på ryggen vid löpning.

I tisdags packade jag säcken halvfull med kläder och tog med den på ett första testpass distans och redan när jag satte den på mig den kände jag att den verkligen satt tight och som gjuten på ryggen. Under löpningen som stundtals gick ganska snabbt, ner mot 4 min/km kände jag knappt att jag hade den på ryggen, den sitter verkligen på plats, rör sig knappt någonting i sidled och är så pass smal att armrörelserna inte alls påverkas.


Säcken är framtagen med fokus på enkelhet och låg vikt vilket märks, den väger nästan ingenting, den har bara ett stort fack med längsgående dragkedja samt ett par mindre fack för förvaring av småprylar i fästet runt midjan.

Ett testlöp säger ju inte mycket men jag tror verkligen den erbjuder precis det jag var ute efter och att den kommer hjälpa mig få till transportlöpning lite oftare än tidigare!

11 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Ska ta och köpa en sån. Har länge saknat en bra ryggsäck, omöjligt att springa med vanliga ryggsäckar. Perfekt start på dan med löpning.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, kan vara något att tänka på jag som också funderat på att transportlöpa lite mera...

    SvaraRadera
  3. Kristian, den verkar vara slut på Wiggle men går också att få tag på via startfitness i UK för samma pris.

    Karin, ja får man till logistiken är det ju ett bra sätt att samla kilometer...

    SvaraRadera
  4. Tack för hjälpen!

    SvaraRadera
  5. Inov-8 ryggsäckarna verkar riktigt bra faktiskt. Viktigt att den sitter som gjuten - för en hoppande ryggsäck ger helt klart sämre löparkänsla.

    SvaraRadera
  6. Kristian, varsågod!

    Sofie, ett transportlöparproffs som du har säkert koll, så jag hoppas du har rätt, löpkänslan/passformen verkar det sannerligen inget fel på!

    SvaraRadera
  7. Sitter som gjuten ser det ut som!
    Jag har själv en Inov, men av mindre modell, och är jättenöjd. Enda nackdelen är att den skaver mot insidan av halsen när jag springer i t-shirt. Kräver tejpning.

    SvaraRadera
  8. Funderar på den (fast storebror 20) till BAMM i sommar. Problemen är två:
    1) Jag kan inte testa den innan.
    2) Den kanske är FÖR enkel för två dagars fjällorientering?

    Mitt andra val väger dock ca 1kg, dvs betydligt tyngre.

    vad tror du som testat?

    SvaraRadera
  9. Bureborn, mot halsen? OK, får se hur det blir i vår med lite mindre plagg på!

    Karin, välkommen hit! Jag är ju inte rätt person att ge råd om prylar till fjällorientering men jag tänker att om man behöver flera "fack" kanske det går att ordna genom att förvara saker i olika påsar inuti? Låg vikt skulle jag nog värdera högt om jag ska springa så långt!!

    Ingmarie, vassego!

    SvaraRadera