onsdag 11 april 2012

Uppe före tuppen för att kuta en omväg på morgonen

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag skulle få svårt att få in långpass under april men då är det tur att jag har en både morgonpigg och disciplinerad löparkompis så när han föreslår transportlöpning till jobbet med en lite nätt omväg på så där en mil och i nästa andetag säger att han gärna är på jobbet strax före åtta är det klart man hänger på! Eller?

Det var faktiskt inga större problem att gå upp 05:30, när jag vet att jag ska upp extra tidigt vaknar jag ofta före klockan ringer. Dricka några glas vatten, äta en halv tallrik fil och hoppa i de framlagda löparkläderna och ryggan och försiktigt stänga dörren och gå 100m till Davids dörr och lugnt jogga iväg kl 05:48 var heller inga större problem.

Vi sprang i pratfart lite långsammare än 5 min/km och avhandlade som vanligt jobb, familj och löpträning! Drygt halvvägs blev det motvind och lite tyngre och jag kastade en längtansfull blick på SL-bussen vid hållplatsen som skulle tagit mig till jobbet på 20 minuter men icke. Efter 16km började också magen göra sig alltmer högljudd i form av magknip och ett kraftigt håll på vänster (?) sida, jag som aldrig brukar ha håll! Håll förresten, är det inte något som joggare får :)?

Det blev värre och det fick bli en gångpaus på någon minut sedan släppte det och kom inte tillbaka. Sista fem km var riktigt lättlöpta, egentligen en enda lång utförslöpa ner till Mälaren och farten ökade ner mot 4:40-4:30 min/km men efter 24km var jag rätt sliten och tom på energi och det var riktigt skönt att komma fram till jobbet, gå på toa (om ni ursäktar...), ta en varm dusch och köpa frukost och äta framför datorn!

Vad lärde jag mig av detta? Jo, för mig funkar det absolut bäst med morgontidiga långpass om jag går upp i tid för att hinna äta lite mera frukost och också dricka kaffe och fixa toabesök (om ni ursäktar skitsnacket...)före löpningen!

Andra passet och dryga 40km sprungna redan den här veckan, har lite planer för resten av veckan också innan vi reser till Malta på söndag och det kommer bli en riktigt bra löparvecka med kvalité och kvantitet efter förra veckans återhämtning!

12 kommentarer:

  1. Visst är det trevligt! Myskänslan när man sitter framför datorn och käkar frukost och dricker dagens första kaffe ska man inte underskatta! Blev lite kortare för mig och med en högst oplanerad fartökning på slutet för att hinna med tåget till göteborg. Att sitta svettig på pendeln mellan falkenberg och göteborg får man se som en extra krydda i tillvaron ;)

    SvaraRadera
  2. Långpass med start 05.48 känns inte helt friskt :)
    Starkt jobbat att köra så pass hög fart.

    Du kommer få en riktigt bra säsong.

    SvaraRadera
  3. Wow, imponerande! Nyfiken fråga: vad har du för ryggsäck och hur mycket packning hade du? Funderar nämligen på en liknande lösning för att klämma långpassen i övriga livet.
    //Långeman

    SvaraRadera
  4. Absolut Liljeros, ganska snart efter dusch och näringsintag blev man människa igen :) svettiga kläder på tåget låter härligt, för dig och dina medpassagerare :)

    Inom ramen för normalt för marathonlöpare med familj Mikael :) Hoppas du har rätt, ibland känns det så, ibland inte, jag skulle vilja utveckla toppfarten efter maran!!

    Långeman, jag har en sådan här:

    http://wwwfyraochtrettio-staffan.blogspot.se/2011/11/loparryggsack-till-transportlopning-i.html

    En Inov-säck som gjord för löpning och jag är väldigt nöjd med den! Köpte den från Wiggle.co.uk och det är en enorm skillnad att springa med en rygga designad för ändamålet! Nu hade jag tagit med mig rena kläder till jobbet igår så i jackan låg en ihoprullad tunn ytterjacka, skärp till brallorna, nycklar, plånbok, klocka, mobil, passerkort till jobbet.

    SvaraRadera
  5. Fint pass! Jag skulle aldrig orka långpass så tidigt på morgonen och med så lite mat i magen! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  6. 5:30. Åh, sovmorgon! (Bara för att jag normalt kliver upp 5:10)Men springa 24 K på nästan fastande mage? Har du gått och blivit masochist på allvar? Stig upp ytterligare en halvtimme tidigare och ät frukost först nästa gång! Och gå på huset... :-)

    SvaraRadera
  7. Inte jag heller Krille, därför ska jag äta lite mera innan nästa tidiga pass :)

    5:10 Bureborn, vem är det som är masochist egentligen? men du har helt rätt, jag ska göra precis så, med lite mera frukost i magen och med husbesöket avklarat kommer det kännas bättre, learning by doing :)

    SvaraRadera
  8. Schysst slimmad rygga! En sådan ska jag införskaffa omgående, både för transportlöpning och långpass längs Sörmlandsleden. Att springa så där tidigt på morgonen kommer dock aldrig inträffa. Att börja springa mina långpass på förmiddagen, var ett stort steg bara det;-)

    SvaraRadera
  9. Niklas, ja den funkar perfekt, sitter riktigt tight och bra och har en enkel design. Det finns även modeller som är mer avancerade med mera fack och med t ex vattenblåsa.

    Dessutom finns det säckar i olika storlekar så viktigt att fundera vad man vill packa med sig. Min rymmer t ex knappt ett par extra skor om man vill ta med sig det.

    Jag köpte min säck efter att ha läst den här diskussionstråden på jogg.se och där har du en hel del läsning, tips och länkar!

    http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=15335

    SvaraRadera
  10. Tack för tipset, Staffan! Där fanns en hel del tips på bra modeller och informativa smårecensioner. Har ett gäng ryggsäckar, men ingen specifik för just löpning, förutom två totalt osköna västskeryggor. Lutar nog åt en Haglöf Ace L. Ska prova när jag besöker storstan nästa vecka:)

    SvaraRadera
  11. Morgonstund har guld i mund...:-) Stabil långkörare på morgonen. Jag har också svårt med morgonpass. Lätt att magen blir lite konstig. Det som är positivt är känslan efteråt, att du har hela dagen framför dig. Sedan kan jag tänka mig att ett morgonpass på Malta inte gör riktigt lika ont!!!!

    SvaraRadera
  12. Ja, det tar lite extra lång tid att komma in löpningen tidigt på morgonen. Nej, nästa vecka blir det inte så mycket fokus på träning på Malta men ett par sköna rundor hoppas jag komma ut på!

    SvaraRadera