fredag 25 januari 2013

Lite snabbare distans och intryck av Inov-8 Xtalon 190 efter ca 10 mil

Jag har beklagat mig lite över kylan och planerade därför att köra spinning idag på lunchen. Så blev det inte. När jag tittade ut genom kontorsfönstret igår och såg löpare ute i den gnistrande solen längtade jag ut så jag packade väskan med allt som krävs för utelöpning i -15 grader.

Det var ett tag sedan jag sprang ute i en fart högre än bekväm distanslunk så det blev dagens målsättning och det var inga problem trots kylan. Hårt packad snö och fästet var alldeles utmärkt i 4:20-fart/km. En sväng upp i skogen där farten såklart sjönk men drygt 11 km i 4:30 på lunchen där jag avslutade med en kilometer på fyra blankt och blev trött!


Sprang i mina Inov-8 Xtalon 190 och då jag nu sprungit ca 100km med dem kommer här en recension.

+
- Löpkänslan, full pott!
- Låg vikt, ca 180-190gram
- Passform, åtsmitande läst men rymlig i framfoten. Mockasinlik, mjuk ovandel!
- Utseende, väcker uppmärksamhet!
- Bra dränering, väta lämnar skon fort
-
- Dränering (kalla fötter vintertid)
- Snörning (högt placerade snörhål trycker lite på vristen)
- Ömtålig mesh (Jag har bara läst om detta och inte utsatt mitt par för så stora påfrestningar ännu att det haft några effekter).
För löpkänsla blir det full pott! Den är snudd på otrolig (på mjukt underlag) med en flexibel, mockasinmjuk ovandel, låg vikt och låg drop och leendet som spred sig över ansiktet på första rundan i skogen kommer fortfarande tillbaka varje gång jag snörar på mig dem! Fästet med de grova dubbarna är utmärkt i lite snö eller i skogen andra årstider. De funkar även på asfalt även om det då främst handlar om kortare transportlöpning från/till skogen där sulan mera kommer till sin rätt. För längre rundor på asfalt finns det såklart bättre val!

Utseendemässigt är också skon en fullträff, jag gillar färg på löparskor och väldigt många tittar intresserat en extra gång när jag springer i dem! Skon är byggd på en smal läst men är ändå förvånansvärt rymlig i framfoten. Storlek 43 sitter perfekt på min fot vilket är den storlek jag har på vanliga skor. Skon är extremt bra dränerad/ventilerad vilket gör att väta lämnar skon fort men det gör också Xtalon 190 till en kall sko vintertid, speciellt om ovandelen blir blöt av snö eller vatten. Varma strumpor rekommenderas även om det fungerade bra igår med tunna bomullsstrumpor då ovandelen var torr då snön var hårt packad.


Snörningen slutligen, Xtalon saknar de där extra snörhålen som de flesta skor har men som jag aldrig använder. Istället är det sista paret snörhål placerade ganska högt/långt bak ovanför den mjuka, plösen och det gör att jag vid ganska många tillfällen fått lätta lite på snörningen då jag upplevt att knuten känts mot vristen. Ett alternativ kan vara att inte använda översta paret men så stort problem har jag inte upplevt att det varit.

Jag rekommenderar varmt den här skon. Den är inte speciellt dämpad då det är en terrängsko och tyngre löpare kan nog uppleva den som väl tunn. För drivna, lätta löpare som söker en sko att springa mycket terräng med, det är på mjuka skogsstigar den kommer överlägset bäst till sin rätt, är den ett klockrent val!

9 kommentarer:

  1. Kan inte annat än att hålla med dig om skon Staffan!
    På mjuka terängunderlag och snö gör den sig som bäst!
    Har köpt ett nytt par Inov-8 som ska funka på stenigare och hårdare underlag (platta fram för att skydda foten). En bergsget behöver ju en sko för bergen lixom ;-)

    SvaraRadera
  2. Håller inte med dig om att den är rymlig i framfoten, tycker den påminer mer och Tarther än Hagio i passform (jämför med dom för att jag vet att du springer i båda modellerna). Men det kan ju bero på att jag har breda fötter och inte gillar Tarther´s smala passform.
    Sen ser jag den som en "onödig sko" då jag endast använder den på skogsstigar. Skulle aldrig välja den på tex LL eller kortare terränglopp, då är det vanliga racers som gäller.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också utseende på den där skon. Den sticker nog ut i mängden.
    Jag har tänk skaffa mig ett par terräng/trail skor till nästa sommar, för jag skall springa mera off road och på skogsstigar än hittills. Men jag väger 94 kg (förhoppningsvis lite mindre i sommar) så jag behöver nog skor med dämpning.

    SvaraRadera
  4. Visst är den klockren på stig Eva, behöver du en anledning till att köpa skor Eva ;-)

    Kanske är det för att jag har ganska smala fötter som jag tycker så Anonym. Har inte tänkt på att den skulle vara så lik Tarther. Onödig beror väl på hur ens träning ser ut, jag har klarat mig utmärkt utan terräng skor under sex års löpträning och skulle göra det fortsättningsvis också men då jag börjat träna lite mer terräng är den ett trevligt komplement till mina övriga skor.

    Running Mima, kan så vara, Inov-8 har ju fler modeller men det finns ju ett stort utbud av terrängskor och då jag inte är någon expert på just det segmentet vågar jag inte rekommendera något.

    SvaraRadera
  5. Låter ju nästan som en sko för mig. :-)

    SvaraRadera
  6. Känns skönt att se att det finns andra dårar, som kör in huvudet i vägen och bara kutar!

    SvaraRadera
  7. Ja kanske det Ingmarie, den är tunnare (och lättare) än de flesta Newtonmodeller, MV2 undantagna, plastdobbarna under ger utmärkt fäste på skogsstig.

    Andreas :-)

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Jag ska genomföra ett lopp som heter Kustjagaren i sommar (som Ö til Ö fast halva sträckan). Tittar lite på skor till detta. Jag ska ju både simma med skorna på och springa nästan 30 km i blandad terräng, viss del asfalt. Vad tror du, kan detta vara ett bra skoval?
    Mvh Frida

    SvaraRadera
  9. Hej Frida! Tack för frågan! Inov-8 är ju väldigt dränerade så de behåller ju inte vatten och fästet i terräng är grymt tack vare dubbarna som dock kan kännas lite obekväma att springa med om det är en del asfalt. Jag är ingen expert på terrängskor eller skor till den här typen av lopp i men i det här blogginlägget av Eva Fridman så rekommenderar hon en modell som heter Merrel Pace Glove för just den typen av lopp, hon använde den just på Ö till Ö förra säsongen.

    http://fit-eva.blogspot.se/2013/01/ratt-sko-till-ratt-andamal.html

    Mvh
    Staffan

    SvaraRadera