söndag 17 november 2013

Försiktighetsprincipen...

...råder just nu. Idag 14 km kuperad distans, två kuperade varv i Oxvreten. Några korta stegringslopp i slutet innan hemjogg. Veckan efter Vintermarathon slutade med fyra löppass, knappt 40 km löpning och lite korta hemmastyrkepass och extra stretch. I princip samtliga kilometer har sprungits i lugn och behaglig distansfart och bara några korta, lättare spontana farthöjningar och stegringar i slutet av ett par av passen har det blivit för att jag känt för det.

Kroppen har känts oförskämt pigg och bra hela veckan, vilket bidrar till den smått surrealistiska känslan där jag ibland har svårt att tro att jag sprang maraton förra helgen. Kroppen har trots allt burit mig 42,2 km i personlig rekordfart för bara en vecka sedan och jag vet att kroppen är sliten och att den kommer belöna mig med en fortsatt bra form och känsla om jag bara har vett att ta det lugnt nu. Inspirationen är det inget fel på och suget efter lite snabbare pass finns redan där men jag kommer springa lugna pass även den här veckan och ta det försiktigt. 

Sedan har jag några pass i mitt huvud som ska få pryda träningsdagboken. När springförhållandena är som de varit i helgen - jag har sprungit både igår och idag - är det bara att ödmjukt tacka och ta emot! Igår var jag på en liten upptäcktsfärd i närområdet. Jag avvek från min vanliga terrängrunda som är dryga milen, efter bara en dryg km och tog en ny stig och hamnade på en nästan igenvuxen grusväg jag aldrig sprungit på förut trots att den låg så nära. På fötterna mina Inov8 F-lite med noll mm drop vilket tagit ett tag för mig att uppskatta. Det kommer aldrig bli en sko jag springer mest i men en trevlig och följsam sko med mycket löpkänsla är det! 

Här är det ganska otekniskt och går att trycka på rätt fort. 4:30-fart i skogen känns mycket snabbare än på asfalten



Tänkte inte blogga ikväll, tyckte inte jag hade något att blogga om men det är precis som Lennart skriver. Allt är material. Material till bloggen och hjärnan hittar ständigt nya infallsvinklar under och efter löprundorna!

6 kommentarer:

  1. Hej Staffan!
    Jag vill inte vara någon glädjedödare nu men även fast det känns så otroligt bra för tillfället så blir jag lite orolig för att du ska gå på för hårt. Det har varit en lång säsong och kroppen behöver lite vintervila. Kanske lika bra att ta den nu ändå, eller?

    Hur blir det med Bore Cup? Vet inte om Sthlm Långdistansklubb satsar på det men det är bra tävlingar under vinterhalvåret som ger bra fartpass. Det är både individuellt resultat, och lagresultat som räknas. Det brukar vara ganska roliga lopp :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lennart! Jag tycker inte jag går på för hårt i och med att det bara är lugn distans för tillfället. Även den här veckan blir det så, jag brukar sällan ta en period med helvila, känner sällan behovet men kanske det vore bra?Jag tror ändå jag kör på som nu, en lugn vecka till och sedan lite intensitet igen om väglaget fortsätter vara så här bra, tar nog hellre en kortare viloperiod när snön är här.

      Bore Cup lockar inte riktigt, att tävla under riktigt vintriga förhållanden med kyla och halka lockar inte, inte alls faktiskt, åker hellre på tävling när våren är här igen!

      Radera
  2. Låter som en riktigt fin post-marathon-vecka! Och skönt med terräng - det är jag sugen på nu, men det är ganska klafsigt i skogen nu... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har det varit, väljer att ta det lugnt med ännu lite mindre löpmängd och tre pass även den här veckan. Inte för att jag kanske behöver men jag tror det är klokt ändå. Kroppen förtjänar lite mild behandling nu. Ja, terrängpasset i lördags var skoj, men blött :-)

      Radera
  3. Så länge du känner efter och inte känner dig sliten så är det nog lugnt att köra distanspass (säger novis). ;-)
    Vad skönt att du har en sådan bra känsla! Det hade jag med.... *surar lite* Hihi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt! Jag brukar ju vara bra på att lyssna på kroppen och träna på rätt intensitet, hoppas på det även denna gång! Du kommer igen!!!

      Radera