torsdag 27 mars 2014

Långa tröskelintervaller och bokmingel

I tisdags sprang jag igen ett bra pass. 4x2000m med 1 km joggvila men istället för jämn fart på repetitionerna så varierade jag farten på varje intervall och sprang varannan 500m lite snabbare (3:50 min/km) och varannan lite långsammare men fortfarande ganska snabbt (4:10 min/km) utan vila mellan. Det blev ett riktigt bra och varierat pass. Kontrollerat och en bit från max men med en hög volym då jag totalt skrapade ihop 11 km i skaplig fart då även joggvila gick hyggligt fort. Totalt landade passet på 15 km. Jag är nästan lite rädd att köra på för hårt nu när det känns så bra och få en formtopp redan i april. Igår var det därför skönt med helvila och resten av veckan kommer inte bjuda på så hårda pass heller men jag hoppas kunna komma ut på ett långpass på lördag.

Jag är inte en av de hippa "innerstadsbloggare" som blir inbjuden på pressträffar, konvents och andra tillställningar men igår var jag inbjuden till Löplabbet där Petra Månström och Anders Szalkai hade en gemensam releasefest för de två böcker de släppt i dagarna. Petras bok har jag ju själv recenserat för Jogg.se.

Anders Szalkai och Petra Månström intervjuas av David Fridell
Det blev en riktigt trevlig kväll med många bekanta löpare på plats och jag fick också en kort pratstund med Ewy Palm! Minst sagt inspirerande! Att jag sedan fick den här personliga hälsningen av kvällens huvudperson Petra var ju ett trevligt avslut på kvällen :-)

Jag ser ett nytt löparmantra här...

9 kommentarer:

  1. Kul att träffas Staffan! Trevlig kväll va det! Och visst är Ewy unik! Undrar om man någonsin får uppleva någon som sätter PB som 47 åring med 2:31:05 på maran igen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen trevligt att ses Kim och ja, det var en trevlig kväll! Härligt också att få byta några ord med Ewy Palm! Det är nog tveksam om vi får se någon som kan leverera ett sådant resultat vid den åldern igen, om inte vi ska ta det som en utmaning förstås ;-)

      Radera
  2. Kul releasefesten... och den hälsningen (som ju stämmer) fick dig att växa ett par decimeter va?
    Strategi för att behålla formen? Vad blir första loppet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, men tack snälla du! :-) Strategin för att behålla formen. Ja, det är noga att lyssna på kroppen. Jag kommer också i april att få en lugnare vecka i samband med en resa och det kommer göra mig gott. Första loppet är redan avklarat, 5000m inomhus för några veckor sedan i Huddinge (17:52), nästa blir nog Påsksmällen 10km i Enhörna annandag påsk.

      Radera
    2. I see. Kunde ju ana att du hade en klar strategi!

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Den hälsningen var du mer än väl värd!
    Och du är mer inne-hipp än vad jag är. :-)

    SvaraRadera