tisdag 29 april 2014

En lista om löpning

Jag fick en utmaning av Ann-Sofie och Petra att svara på några frågor och det gör jag så gärna!

1. Vilken typ av löpare är du?

Vi är alla en blandning av olika typer och jag är en resultatinriktad njutningslöpare vilket låter som en paradox. Tider är viktiga för mig och jag vill utvecklas och se var gränserna går för hur duktig jag kan bli på det sätt jag tränar. Samtidigt njuter jag ofta i fulla drag när jag springer, inte jämnt och inte på alla pass men väldigt ofta både på lugna pass och även på de lite tuffare passen finns känslan av att känna mig levande, stark och närvarande på ett sätt som få andra aktiviteter kan åstadkomma.

2. Hur länge har du löpt?

Jag började springa mer regelbundet i januari 2007, innan dess har jag sprungit i perioder under många år.

3. Hur mycket löper du per vecka?

I år fokuserar jag på mitt femte Stockholm marathon och har hittills snittat drygt 55 km/v vilket är mycket för att vara jag. Veckosnittet för hela 2013 blev 44 km/v efter ett titt i träningsdagboken. Där har jag väldigt bra koll på min träning, har varenda löppass sedan 31 december 2006 registrerat. Nördigt javisst men kontinuiteten ger också motivation vilket ger kontinuitet, win-win!

4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?

4:50-5:15 min/km är väldigt bekvämt och skönt. Långsammare än så och det börjar kännas löptekniskt onaturligt för mig och dessutom långtråkigt. Detta tempo gäller väg. Springer jag i skogen går det naturligtvis långsammare.

5. Vad måste du ha med dig på ett pass?

Ingenting faktiskt. Ogillar att springa med telefon, den får bara följa med om jag springer i skogen där jag kanske inte hittar eller riskerar att ramla. Måste inte ha med mig musik, har det ibland under höst och vinter men sällan vår-sommar. Springer jag ett kvalitétspass måste jag dock ha med mig klockan för att få feedback om fart, puls, sträcka t ex. Klockan följer med på nästan alla pass för att jag vill ha sträckan men många rundor vet jag hur långa de är så de går bra att springa utan klocka också. På de riktigt långa passen över 30km brukar jag lägga ut en flaska med saft eller sportdryck som jag passerar någon gång eller ha en "tjuga" i fickan och stanna och köpa energi någonstans.

6. Varför springer du?

För att jag tycker så mycket om det! Hälften prestation - Hur bra kan jag bli genom ett smart och varierat träningsupplägg? Hälften avkoppling/upplevelse - För att få egen tid, för att jag mår bra av det, jag blir en gladare och mer närvarande make och pappa, för att få komma ut i naturen, få upptäcka nya platser m m.

7. Har du någon gång ljugit för att få springa?

Nej, inte vad jag kan komma på. Mina närmaste vet hur viktig löpningen är för mig. Samtidigt är det inte alltid det hinns med och hur löpsugen jag än är så gör ett inställt eller flyttat pass inget alls på min nivå. Sedan kan det väl hända att jag dragit en vit lögn någon gång om hur länge jag varit ute eller hur många lunchpass det blivit i veckan :-) Mer på jobbet än hemma i sådana fall.

8. Hur ofta köper du löparskor?

Inte så ofta, i alla fall inte i butik i Sverige. Bloggen är välbesökt vilket har lett till samarbeten och möjligheten att prova och skriva om skor på bloggen. Just nu har jag fler par löparskor än jag behöver. Det senaste paret köpte jag i butik under en semesterresa till London i april, annars blir det kanske ca en beställning av skor per år, se svaret på nästa fråga.

9. Var/hur handlar du din löputrustning?

Skor handlar jag nästan uteslutande via nätet, oftast på Wiggle eller Start Fitness. Kläder köper jag oftast i butik. I Stockholm är favoritbutiken Runners Store.

10. Dygnets bästa springtid?

Tidig kväll tycker jag absolut mest om! Har aldrig riktigt uppskattat morgonpassen även om det kan vara fantastiskt att springa en tidig sommarmorgon (efter frukost, springer aldrig före frukost och kaffe) eller en solig vårvintermorgon också.

11. Hur ofta tävlar du?

Inte så ofta som jag kanske skulle vilja men det brukar bli ca 5-8 gånger per säsong.

12. Vilken är favoritdistansen?

Alla distanser jag hittills har tävlat på, dvs 5-42,2 km, har sin tjusning (och sina utmaningar) men måste jag välja en säger jag halvmarathon. Det är löpning på en intensitet jag gillar att bedriva träning i. Snabbt men ändå med viss kontroll. Inte så intensivt och mjölksyrestint som 10 km och inte så mängdkrävande som marathon.

13. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du blir trött?

Ja, det har jag. Jag rabblar Snabb-Stark-Lätt i takt med stegen för att fokusera på något annat än hur trött jag är, t ex under en tävling och jag förvånas varje gång hur effektivt det är.

14. Springer du helst i grupp eller ensam?

Löpträning i grupp har jag nästan obefintlig erfarenhet förutom att vi var några som sprang tillsammans på lunchen på mitt förra jobb. Min familjesituation gör att jag har svårt att träna på fasta tider så de allra flesta passen springer jag själv. Jag uppskattar dock tillfällen då jag har någon annan att springa med. Jag har t ex en löparkompis med liknande kapacitet som jag och de långpass vi ibland hör ihop brukar vara trevliga.

15. Hur återställer du dig efter ett långpass?

Dricker direkt när jag kommer in och ser till att få i mig någon form av snabb energi, lägger benen i högläge mot en vägg i några minuter. Om jag inte sprungit långpasset med kompressionsstrumpor tar jag ibland gärna på kompressionsstrumpor efter passet. Sedan tänker jag på att fortsätta smådricka under dagen, äta bra saker och ta det så lugnt som familjens schema tillåter. Har jag fått 2-3 timmar egen tid för ett långpass på morgonen kan jag inte gärna ligga i soffan resten av dagen och hävda att jag måste återhämta mig :-)

16. Vilken snabbhetsträning föredrar du?

Långa intervaller absolut! T ex tvåtusingar eller fallande stegar i ökande fart med kort vila. Som långlöpare är det min uthållighet i högre fart jag behöver träna på. Springa i sprintfart på korta sträckor har jag inte lika stor nytta av på de sträckor jag tävlar på även om det är roligt som omväxling.

17. Vilket lopp drömmer du om att springa?

De klassiska marathonloppen i New York, Boston eller Berlin lockar mest.

18. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?

Svår fråga. Jag har rätt dålig koll på kändisar och inga riktiga favoriter. Jag är väl trist men hur mycket jag än tänker så kommer jag inte på någon uppenbar. Springer nog hellre med någon av alla de fantastiska människor jag mött tack vare löpningen!

19. Vilka tre till fem löp/träningsbloggare utmanar du att fylla i den här listan?

Eva, Andreas och Tove.

Bild från helgen. Det är verkligen inte svårt att motivera sig till löpning just nu!

10 kommentarer:

  1. Kul att läsa dina svar och underbar bild!

    SvaraRadera
  2. Tack för rolig info OCH utmaningen :-D

    SvaraRadera
  3. Jag önskar verkligen att jag föredrog långa intervaller. Vad är hemligheten...? ;-)))
    Kul läsning! Gillar såna här listor.

    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, inte vet jag Malin, kanske att sänka intensiteten ett snäpp och hitta en bra kontroll :-) Kram!

      Radera
  4. Verkligen rolig läsning! :-)

    SvaraRadera
  5. Härlig blogg Staffan! Inspirerande läsning även om jag inte tror jag når din nivå någonsin. Kanske ett lopp i år!
    Må bäst! Gösta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gösta! Säg inte det men det kräver kontinuerlig löpning över tid med motivation och utan skador, då kommer utvecklingen, hoppas allt är bra! Ha det så bra!

      Radera