måndag 19 maj 2014

"Klar"

Igår sprang jag det sista långpasset innan årets Stockholm marathon och jag har tidigare summerat dem inför mina maror och gör så även nu. Totalt femton långpannor på tjugo veckor sedan årsskiftet, lite ojämnt fördelat över de olika månaderna som ni ser. Ändå med beröm godkänt och något fler än jag brukar ha, dock några färre än vanligt över 30 km men jag visade ju på Vintermarathon att de kanske inte är så kritiska, för mig i alla fall, då hade jag bara två på hela året varav ett var Lidingöloppet! Ofta brukar jag känna en viss mättnad på att springa långpass så här års vilket kan te sig lite underligt. Jag älskar ju att springa och att då springa långt borde jag älska ännu mer men jag fungerar inte riktigt så. Tycker det är betydligt roligare att springa fort!

2014-01-10       20 km                 4:57 min/km
2014-01-12       18 km                 5:04 min/km
2014-01-16       33,6 km              4:56 min/km
2014-01-27       27,2 km              4:41 min/km    2 km snabbt på slutet
2014-01-30       25 km                 5:14 min/km

2014-02-02       19 km                 4:50 min/km
2014-02-16       21,1 km              4:28 min/km
2014-02-23       28 km                 4:36 min/km

2014-03-09       26,2 km              4:38 min/km
2014-03-15       36 km                 4:50 min/km
2014-03-22       20,5 km              17 km 3:57 min/km +upp-/nerjogg

2014-04-05       25 km                 4:15 min/km inkl km 19-23 sub 4 min/km
2014-04-28       36 km                 4:29 min/km lätt progressivt

2014-05-04       24 km                 4:01 min/km, marafartpass
2014-05-18       24 km                 4:36 min/km inkl 8 km marafart på andra halvan

I år har det känts OK hela vägen med långpassen, fick en bra start i januari då jag var ledig och har inte behövt köra så många tidiga helglångpass i ruskväder då vintern varit löpvänlig utan kunnat planera in dem bra men det var ändå med en viss tillfredsställelse jag rullade runt 12 km i lätt fart igår för att sedan höja farten till ca 4 min/km i åtta kilometer följt av tre kilometers nerjogg. Kontrollerad om än inte superlätt känsla under fartdelen men sakta sakta har det börjat kännas allt bättre i den här farten.

Vad som inte var lika roligt var att jag vred till ryggen rejält igår på kvällen när jag skulle göra något så simpelt som att ställa in tallrikar i diskmaskinen, det knäckte till och strålade ner i benet och jag känner av det rejält även idag. Ryggskott? Tråkigt och lite oroande men förhoppningsvis något som släpper snart!
Har besökt jobbgymmet idag för lite rörlighetsövningar och provat antiinflammatoriska tabletter och kanske är det redan lite bättre än igår kväll.

Dags att börja planera klädsel! Vad säger ni om kompression om det blir varmt?
Kanske stjälper mer än det hjälper? Keps kanske jag kompletterar med vid sol och värme,
vill inte springa med svettsveda i ögonen i flera timmar! 

16 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att det är roligast att springa snabbt, kräver lite mer disciplin att få in långpassen för min del. Du verkar dock mer än redo för maran nu och jag önskar lycka till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Erika! Ja, fartpassen är roligare och det är lättare att hitta en timma till löpning än 2,5-3 timmar vilket då ofta måste bli på helgen!

      Radera
  2. Det är till att vara lite fåfäng... Kul! Och snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamenvisst Anneli :-) Tack!

      Radera
  3. Det kommer att gå bra förutsatt att ryggen inte ställer till det så det är nog bäst att du bokar tid hos en naprapat direkt. Bara för säkerhets skull. Är det en låsning (eller ryggskott) så hjälper inte antiinflammatoriskt, men det vet du ju :-).

    MVH // Lennart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lennart, hoppas det, är lite förkyld dessutom men ingen större fara. Ryggen är lite bättre idag och jag har full rörlighet så jag tror inte det är någon låsning eller ryggskott ändå, kanske någon sträckning eller liknande. Avvaktar någon dag till och hoppas på fortsatt bättring, tack!

      Radera
    2. Då är det nog ingen låsning. Det känner du direkt :-).

      Med vänlig hälsning, Lennart

      Radera
    3. Jag tror som du, tror det är en sträckning i en mjukdel, har känts klart bättre idag om än inte helt bra ännu. Ska ändå prova att springa ett kort och lätt pass ikväll för att se om jag är "löpbar". Mvh
      Staffan

      Radera
  4. Aj för ryggen, men hoppas det är något som släpper snabbt (annars kanske bäst att besöka naprapat denna vecka ifall något låst sig). Du verkar förberedd i minsta detalj i övrigt, t.o.m. med klädseln!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofie, du känner mig, fail to prepare, prepare to fail :-)

      Som jag skrev till Lennart så tror jag inte på någon låsning, då borde jag väl ha nedsatt rörlighet? Det har jag inte och det smärtar lite mindre idag, tror mer på någon sträckning av mjukdelar eftersom antiinflammatorisk har haft så bra effekt!

      Radera
  5. Jag tror att jag kör vadkompression oavsett värme –vågar helt enkelt inte avstå numera... Keps är för varmt, köp en skärm i stället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev plötsligt kluven Emil efter en kommentar från en löparbekant, är det riktigt varmt kanske det är skönare att det "fläktar" om vaderna. Brukar ju springa med kompressionsstrumpor men framförallt i lite kyligare väder, mina calf sleeves från från Compress Sport är visserligen väldigt tunna! Får fundera lite, har en väldigt tunn keps i funktionsmaterial som fungerar bra.

      Radera
  6. Exakt, gillar man att springa så ser man fram mot 5-milspassen på helgerna, eller planerar för nästa kontinentallöpning eller något ;-) Och jag är också rätt mätt på långpass, jag tycker att gränsen för när det är roligt går vid cirka 20 km, oavsett om det är löpning eller cykling faktiskt. Extrem snabbhet var det roligaste inom löpningen, synd att man inte satsade på kortdistans en gång i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nja, några femmilspass har jag aldrig sprungit och skulle nog inte se fram emot heller :-) Att springa fort är roligt! Gränsen för när det börjar bli tråkigt ändras för mig beroende på hur pass långpassvan jag är, under marathonträning är 36km inga problem, på hösten efter kortare distanser kan 22 km kännas väldigt långt.

      Radera
  7. Krya på ryggen!
    När det gäller kompressions"strumporna" så vet jag inte mer än att jag inte skulle vilja ha dem. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, mycket bättre med ryggen nu, blir miltävling ikväll! Jag har också börjat tveka lite, nog skönt med lite extra stöd men om det blir varmt tänker jag att de kan bidra till att det känns ännu varmare och det vill jag inte.

      Radera