onsdag 24 september 2014

Roligt räcker långt!

Jag avslutade förra träningsveckan med ett kortare långpass i lugn fart söndag morgon och kunde summera fem löppass och knappt 60 km in i dagboken, nästan alla kilometer i lugn distansfart, en bra vecka efter tävling, no more, no less.

Den här veckan ser ganska lik ut med ett par mindre skillnader, fyra pass istället för fem och lite högre intensitet igen. I går sprang jag ett varv på Vintermarathonbanan i tänkt 4:30-fart, alltså lite högre distansfart än ren jogg men farten hamnade snarare runt 4:10-4:00 min/km lätt progressivt utan att det var speciellt ansträngande. Ikväll har jag precis kommit hem efter en "Vestbergare", ett pass jag döpt efter upphovsmannen, en kompis på jogg.se. Det är en favorit, en fallande intervallstege i ökande fart, nämligen 3x1600-1200-800-400m där farten är ungefär 3:55-3:45-3:30-3:20 min/km, 1 minut vila 2, minuters serievila. Riktigt pangkänsla i benen sådär så man nästan springer och skrattar på de långa intervallerna för att känslan är så lätt. Ja, jag är lättroad! Det blir både inslag av tröskel, milfart, 5 km-fart och vad som är ren överfart för mig. Det kanske inte är det effektivaste sättet att träna både mjölksyratröskeln och VO2-Max och att blanda alla dessa farter i ett och samma pass, men roligt är det och roligt räcker långt i min värld, framförallt så här års!

Säsongen har varit lång och börjar gå mot sitt slut och det är skönt att släppa lite på strukturen och disciplinen och hänge mig åt den träning jag känner för just nu! Jag är inte anmäld till några fler tävlingar i år men har inget stängt dörren utan kommer eventuellt att springa ett par till för att det är roligt och för att formen är bra. Om det blir start(er) beror också på en sådan sak som vädret, kommer vintern tidigt med kyla och snö blir det nog t ex ingen start i Vintermaran i år igen vilket jag annars har lite tankar på men som sagt, jag håller det lite öppet och det är ju fördelen med de mindre loppen, att man kan bestämma sig väldigt tätt inpå tävlingsdagen!

I helgen är det en stor löparhelg och jag kommer hålla de två tummar jag förfogar över för många bekanta. För alla mina kompisar på jogg.se som springer Lidingöloppet. För Tove i Berlin, För Filip och Kent, också i Berlin. Filip som satt upp ett tufft men fullt realistiskt mål och Kent som har tränat väldigt bra och målmedvetet i sommar och nu siktar på att gå under magiska tre timmar på maraton för första gången! Jag gläds åt andras framgångar och det ska bli roligt att följa mina löparvänner i helgen och roligt räcker långt!

På bilden nedan från april i år var det också roligt, fast på ett annat, mer fokuserat sätt, efter sista långa långpasset, 36km, innan årets Stockholm Marathon. Temperaturmässigt är det nu ganska likt med den stora skillnaden såklart att vi nu har sommaren bakom oss. Kortbyxorna hoppas jag kunna fortsätta springa i några veckor till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar