söndag 12 februari 2017

Gårdagens medlem i Magasin Spring

Träningen går oförskämt bra och jag skrev ett inlägg om förra helgens långpass på dryga 33 km inkl 11 km i marafart eller snabbare men det blev så ointressant att det åkte direkt från utkast till papperskorg. I väntan på inspiration på det där fantastiska blogginlägget som kommer slå er alla med häpnad så fortsätter jag rapportera lite träning i all anspråkslöshet. Över tio dagar sedan senaste inlägget. För dåligt, punkt! Vi hade fem barn tillfälligt förra veckan då äldsta dottern som går i tvåan på gymnasiet hade en utbytesstudent från Tyskland inneboende i en vecka, vilket var mycket trevligt men tog en del extra tid i anspråk.


Igår var jag med som dagens medlem i Magasin Spring, texten innehåller knappast några överraskningar för er som läst bloggen ett tag, men kanske att några nya läsare hittar hit? Varmt välkomna i sådana fall, bloggen har jag skrivit sedan 2009 och det går att följa mitt löparliv sedan dess i närmare ett tusen inlägg vid det här laget.

Chefredaktör BG Nilesjö's råd var att skippa maran ett år och fokusera på fart på kortare distanser för att sedan få med mig farten upp på längre distanser och mina tankar har ju ett längre tag gått i samma riktning. Jag är dock just nu, även om träningen går bra, en bit från mina PB'n på alla distanser men i planen ligger mera fartträning. Jag behöver och vill bli snabbare för att nå mina mål eller ambitioner. Sedan kanske jag springer maran i år i alla fall utan att prioritera det så högt som ett A-mål, det var så roligt förra året. Vi får se, ambitionen att tävla lite mer ligger fast, på vilka distanser och på vilka lopp detaljplanerar jag inte just nu.

Jag fortsätter mitt lilla experiment att planka min egen träning från februari 2014 och igår var det 2x6 km marafart (4:10/4:05 min/km). Igår var känslan lätt och till min förvåning gick det också mycket fortare än så, snittfarten på de två fartavsnitten blev istället 3:56/3:53 min/km. Visst var jag trött i slutet tack vare en avslutande fartökning ner till milfart sista 500m annars var känslan stabil och jag var mycket nöjd med passet när jag joggade hem efter 15 km på en effektiv, dryg timma.

Den kommande veckan, dvs den som skulle legat framför mig om det nu varit februari 2014, ser relativt lätt ut med en kort snabbdistans, en halvlång fartlek, ett lätt distanspass och ett kort långpass på helgen. Utmaningen blir kanske mest att träna så lätt och inte köra för hårt. Ett tacksamt problem i så fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar