måndag 6 mars 2017

Vad håller Asics på med?

Asics är ett skomärke som jag uppfattar går åt helt fel håll på den Europeiska och därmed också den lilla svenska, marknaden, i alla fall vad gäller att tilltala oss som är mer intresserade av löpning än sportmode eller som gillar lätta tävlingsskor. I Asics hemland Japan finns ett väldigt stort utbud av lätta racing flats medan nästan alla sådana modeller nu är borta ur Asics sortiment här. Det kommer istället nya modeller inriktade på den "urbana" löparen (excusez moi men wtf) som dessutom kallas ultralätt (med en vikt på över 250g, excusez moi igen). Jag känner mig som en gnällig farbror här...

Asics Piranha, en populär superlätt sko för bana och 5-10 km, Asics Hyperspeed, en väldigt skön, lätt och allroundsko för 5-21 km och ända upp till maraton för den vana löparen. Båda modellerna nu borta. Asics Tarther en racer för längre distanser, en fantastisk sko i sin första version. En sko jag sprang min första sub3-mara i (och flera därefter), sprang silvermedalj på Lidingö i, en sko jag persat med både på halvmara och mil och därmed en sko med högt affektionsvärde för mig. Borta nu. Den gjorde ett kort gästspel på den europeiska marknaden innan den försvann och många blev så frälsta Tartherentusiaster att de nu beställer Tarther direkt från Japan.

Asics Tarther i version 1, en sko jag haft många härliga löpupplevelser med!

Återstår en lättare modell i Asics sortiment, DS Racer, Asics racing flat med lite stöd för längre distanser och enligt mig (och många andra) en fantastisk maratonsko! Jag har version 10 sedan 2013 och har sprungit flera maraton och halvmaraton med den. Det kom en version 11 som var något stummare än version 10 med en förbättrad, mera hållbar sula men ännu så länge är det tyst om en kommande version 12 från Asics. Jag håller tummarna för att det faktiskt kommer en version 12 av DS Racer som är den enda sko jag är intresserad av i Asics sortiment!

Jag köpte Nike Zoom Streak som en ersättare men har aldrig riktigt trivts i den, den är för hög och konstig i mellansula och hålfot för mig (det känns som om jag har en kanelbulle under hålfoten) och senast jag sprang maraton i Stockholm 2016 fick det bli mina DS Racer istället.

Nike Zoom Streak, utmanaren som förlorade...

Mot det beprövade kortet Asics DS Racer som dessutom matchar mitt klubblinne så bra :) På bilden är det knappt en halv kurva och upploppet kvar av Stockholm Maraton 2016.

Jag sökte som många andra till ASICS Frontrunner men skrev bl a i min ansökan att jag tycker att märket gått åt fel håll när det gäller utbudet av lättare skor och jag såg en chans att få komma med feedback, inte så konstigt att jag inte blev utvald kanske ;-) men jag är inte avundssjuk, faktiskt inte. Jag tycker det är märkligt att ett av världens största sportmärken lämnar den här nischen på den europesiska marknaden vidöppen för sina konkurrenter att ta för sig av t ex Adidas med sin Adios-serie, Saucony med sin Type A, New Balance med sina 1400/1500-modeller för att nämna några exempel och självklart förlorar Asics kunder p g a det här glappet i sitt sortiment!

Det har kommit en ny, lätt modell som heter HyperTri och kanske är det en flirt med triathlon eller fans av så populära Hyperspeed, den ska vara lätt men ser tjockare ut än tidigare racing flats från Asics och är förmodligen därmed mjukare i sulan än en sådan sko helst bör vara, enligt mig.

För övrigt går träningen bra men efter tusingar i veckan som jag nog sprang lite väl snabbt har det gått trögare och jag tog två vilodagar för att jag behövde det och heller inte hann springa men igår i den kyliga vinden rullade jag i alla fall runt 28 km med Salming enRoute på fötterna och efter tio mil i dem är snart dags att sätta mig ner och skriva en recension om dem.

4 kommentarer:

  1. Angåande Asics; jeg kan ikke si meg mer enig. Få tilbake tarther og ds racer slik de engang var!Jeg har et par totalt nedslitte tarther som jeg nekter å gi slipp på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt enig med dig Roger, väldigt fina skor!! Mina Tarther är också nedslitna men OK att springa med i skogen ännu. Jag är rädd om dem!

      Radera
  2. Jag håller fullständigt med, det svenska Asics-utbudet är ett skämt. Tittar man på den japanska marknaden så finns det så in i helsikke mycket fina skor som man skulle vilja se här.

    Tarther Japan (gamla Tarther va)
    Tartherzeal
    Sortie Japan
    Sortiemagic
    m.m.

    RUSKIGT fina skor som de flesta européer inte känner till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tänk om några av dessa modeller kunde säljas i Europa åtminstone, jag såg att Rakuten nu i alla fall har en "anglofierad" webshop där det går att beställa Tarther Zeal på engelska, alltid något :)

      Radera