tisdag 11 maj 2010

Ett tack, lite siffror från i lördags och dags att titta framåt mot maran

Jag började blogga förra året mest som ett experiment - nu vill jag inte vara utan det!

Skrivandet, kommentarer jag får och inte minst de löpare jag nu träffar på olika lopp mycket tack vare bloggen ger otroligt mycket energi och det vill jag TACKA ER för, mina läsare!! Bloggen har tillfört en helt ny dimension till löpningen! Okända personer kom fram i lördags och berättade att de inspireras av min blogg - det är ju faktiskt helt otroligt!!

Jag är fortfarande endorfin-flinig efter loppet i lördags. Jag detroniserade mitt tidigare PB på 1:32:15 och passerade med marginal 1:30. Ibland undrar jag också varför jag inte orkade pressa mig sub 1:28 men jag är inte ledsen för det, jag var riktigt trött sista 500 metrarna under den alldeles för långa sista kilometern och jag hade inte kraften till en spurt och jag hade inte heller fokus på klockan sista biten eftersom jag visste att jag skulle persa rejält.

Eftersom jag hade full kontroll och bra känsla hela vägen är jag dessutom 100% säker på att det går att springa bort minst 8 sekunder nästa gång.

Hempa frågade hur jag lade upp de två milen och vilken mil som var snabbast? Kilometertiderna, se förra inlägget, var ojämnare än det kändes (spridning 3:57-4:18) och min enda och enkla "plan" var att hålla mig runt jämn 4:10-fart hela vägen. Garmin-tiderna (inte skyltarna på loppet som ibland stod ganska fel) visar:

Km:
0-5: 21:10
5-10: 20:43
Första milen: 41:53
10-15: 20:57
15-20: 20:39
Andra milen: 41:36

Trängseln första kilometrarna syns på tiden för första fem kilometrarna som tog över 21 minuter, sedan var nästa två femkilometersetapper ganska jämna och kilometrarna mellan 15-20 de snabbaste. Riktigt nöjd med "upplägget"!

Nu har jag vilat i två dagar och idag var det dags att dra igång träningen igen med lite lätt lunchlöpning, 7km @5:05-fart +2,3km @ marafart (4:33, 4:32 min/km). Torsdag-fredag är jag ledig och då hoppas jag det finns tid till lite träning och på söndag är det dags för vad som förmodligen blir näst sista långpasset inför maran (mitt elfte i år om jag räknar pass över 20km), dags att springa åtminstone 35km igen varav en stor del i tänkt mara-fart.

Ang maran känner jag nu bara tillförsikt MEN jag är inte så högmodig att jag reviderar min målsättning, jag vet hur Jante i huvudet har besegrat benen sista milen på mina två tidigare maror och det gäller att stå emot mentalt och fortsätta springa på dagen D fast kroppen och huvudet säger stanna/gå. Målet förblir att göra en jämnare mara och därmed komma in under 3:15 och med lördagens halvmararesultat känns det nu lite mindre tufft!

6 kommentarer:

  1. Staffan jag håller med dig trots min något kortare bloggtid på drygt en månad. Det är fantasktiskt vad härliga löpare det finns därute som peppar och står i. Träningen för min del känns mycket inspirerande med allt som jag läser och får till mig i från din blogg. Så håll i detta lika frenetiskt som din träning.

    Jag kommer upp till SVD eventet i Stockholm och Runners Store i morgon kväll vi kanske ses där.

    //J

    SvaraRadera
  2. Du får väl döpa om bloggen nu?

    SvaraRadera
  3. Intressant med 5K-tiderna, riktigt jämn och bra fart du hade hela vägen. Verkar för din del vara ett vinnande koncept att hitta rätt pace och nöta på.
    Tog du medelvärdet på dina två mil i lördags när du fick fram PB på milen? :-)
    Blir kul att följa din träning och därefter maran den 5:e!

    SvaraRadera
  4. Vi får peppa varandra innan loppet så blir sista milen en baggis. Jag nästan längtar efter den för att se hur mycket all träning har gjort sedan NY.
    Nu närmar det sig Staffan!!! Wooohhoo!!!

    SvaraRadera
  5. Jättebra tid!

    Tror du man kan hoppas på en tid under 1.30 på sin första halvmara tävling?

    Har sprungit en del 10 km lopp tidigare

    SvaraRadera
  6. Jesper, tack! Jag hade gärna åkt in till RS ikväll men tiden fanns inte ikväll!

    Anneliten :-) Nej du, jag trivs fortfarande bäst i 4:30-fart :-)

    Hempa, ja många förespråkar ju jämn fart. min plan var att hålla mig kring 4:10 som sagt men backarna gjorde väl att tempot varierade. 41:45 visade klockan vid 10km-skylten, nu står det 41:36 som PB :-) räknar med att putsa det...

    Absolut Daniel, det ska bli superkul att träffas, jag ska intala mig att det bara är ett långpass jag ska ut på! Jag ser också fram emot maran nu efter helgens halvmara!

    Mikael, det tror jag säkert beroende på kapacitet och om du inte heller slarvat med de lite längre passen, jag har läst på din blogg att du ju tränar på ganska flitigt. Det finns ju kalkylatorer som webben som kan prediktera din halvmaratid utifrån ditt bästa 10km-resultat. Kolla t ex studenternas omvandlingstabell (länk nederst på bloggen) eller MacMillan.

    SvaraRadera