måndag 4 oktober 2010

4x1500m @ 3:43 1 minuts gåvila


Med en missnöjd liten bebis med ont i magen hemma var inte motivationen på topp ikväll att gå ut och köra kvalité men jag kom till slut iväg vid 19:30 när hon blivit lite lugnare. Det blev ett riktigt bra, effektivt, grymt jobbigt och kul pass! Premiär på 1500m-intervaller men det kommer definitivt bli fler gånger!

Snittade 3:43 min/km över fyra stycken. Satte vilan till bara en minut för att göra det mera utmanande vilket tillsammans med kulingvindar verkligen höjde ribban ikväll!

De två sista var rejält jobbiga trots ganska häftig medvind. Med 900 meter kvar på sista kom jag ifatt en tjej på cykel och eftersom jag inte ville springa och flämta strax bakom henne på den halvskumma cykelvägen så pressade jag mig förbi och lyckades med nöd och näppe hålla mig framför henne hela sista intervallen men det var riktigt jobbigt och jag var rejält mör i benen efter sista intervallen. Passet komplett med 2km upp-och nerjogg.

Nu har jag kört 8x500m terrängintervaller, 8x200m och ikväll 4x1500m på ganska kort tid, återstår ett par kortare pass med lite stegringar/kontrollerade fartökningar innan Hässelby på söndag.

Jag har startnummer 457.

14 kommentarer:

  1. Hej Staffan!
    Kul det där med tjejen på cykeln som du sprang om. Festligt :-).

    Tycker du fick till ett riktigt bra pass så här precis innan Hässelbyloppet. Tror att det lutar åt en 38 min på Hässelbyloppet. Ska bli intressant det här.

    MVH

    SvaraRadera
  2. Ser riktigt bra ut inför söndag Staffan! Önskar dig lycka till redan nu då jag kommer ha fullt upp här....Kör så det ryker!!!

    SvaraRadera
  3. Lite kul det här med intervaller. Jag testade ju som sagt dina tvåhundringar och under passet senare halva sprang jag om samma löpare fem gånger (givetvis sprang han om mig fem gånger också). Kan tänka mig att han blev lite trött på mig när jag flög förbi gång på gång. Tack för tipset och lycka till på Hässelbyloppet!

    SvaraRadera
  4. 1500m är jobbigt som intervallpass! Imponerande!

    Vad har du för plan inför Hässelbyloppet? Kan du inte skriva lite om din taktik inför loppet - gå ut i 3:50 och försöka hålla det hela vägen, eller?

    SvaraRadera
  5. Lennart :)Jag har varit med om liknande situationer flera gånger när jag springer kvalitétspass. På vanliga distanspass är det ju bara att välja annan väg eller dra ner på tempot men det tar emot att avbryta eller ändra upplägg på intervallpass, bättre då att bita ihop, även om folk tycker man är helknäpp...

    Daniel, tackar, Det känns bra i kroppen! Hoppas nu bara är huvudet är med mig på min första miltävling, kan tänka mig att det känns jobbigt vid ca 7-8km...

    John, bra kört där! Sådär blir det ju ofta, jag har en platt cykelväg från mig ner till Nykvarns Centrum där jag ofta kör mina intervaller. Häromveckan sprang jag förbi de som väntad på bussen fem gånger när jag körde tusingar...man får som sagt acceptera att en del tycker man är konstig :)

    Roger, tack!! Jag ler när jag läser din kommentar för just 3:50 är en fart som jag har funderat en del kring på inför söndag. Inlägg kommer senare i veckan!

    SvaraRadera
  6. Har bestämt mig för att ta rygg på dig på Hässelbyloppet. Inte för att jag ska hänga på alltså, utan för att inte bli överkörd när du visslar iväg :)

    Ser bra ut inför söndagen! Lycka till!
    Själv har jag ett lite högre startnummer...

    SvaraRadera
  7. Jösses! Det verkar vara ett bra recept du hittat. Nyfödd (missnöjd) bebis och fullt upp. Det kommer att går hur bra som helst på söndag!

    SvaraRadera
  8. Startnummer 79 på söndag tycker startnummer 457 ser ut som en rund miljon (med risk för att använda travklyschan fel...:-))
    Grymt bra fart på 1500-ingarna! Har ju som du vet kört dem ett par gånger och vet hur jobbiga de är, och då brukar jag vila 2 min! Kul att du testade upplägget.
    Eftersom ämnet 457:s sluttid på söndag är uppe till diskussion kommer här min gissning. Använder min egen snittfart på 1500-ingarna innan Mälarö och kryddar med att du vilade 1 min mindre. 3:43 ger då 3:47 min/km och efter en långspurt grejar du sub38 med ett par sekunder tillgodo. Sätter en virtuell slant på 37:50! Drar mig till minnes att jag missade din sluttid på maran med 2 sekunder. Det här blir intressant! :-) Ses på söndag och hörs på torsdag!

    SvaraRadera
  9. Ser ut som kommande succé på Hässelby, tycker jag!
    Cykelhare har jag aldrig testat, men det verkar ju effektivt. Försökte mig på att tävla mot en annan typ av hare, med päls, men hade inte en chans.

    SvaraRadera
  10. Janne :-)Lycka till själv!

    Ingmarie, ja det verkar ju funka faktiskt...hoppas du har rätt!

    Hempa, hmm 3:47 verkar tufft utan någon vila men du har faktiskt skissat på mitt drömscenario, 3:50 fart hela vägen och sedan en spurt till sub38...vi får se om det är att spänna bågen för hårt...hörs på torsdag!

    Bureborn, hoppas du har rätt! Nä, de där äkta hararna har en spurt där vi är chanslösa.

    SvaraRadera
  11. Jaklar vad snabb du ar! Lycka till nu! Ar sa himla imponerad att du hinner med att trana med en ny liten bebis och allt men det ar kul att se att det funkar!!! Det handlar nog om ratt prioritering. Hur som helst - kor sa det ryker!

    SvaraRadera
  12. Tack Petra! Ibland funkar det ibland inte. Löpningen är viktig och då får jag se till att det funkar med hjälp av just prioritering som du skriver. Jag kör så det ryker.

    SvaraRadera
  13. Du är så snabb så det är overkligt! Helt magiskt att du kan få ihop allt. Hatten av Staffan. Stort lycka till på loppet.

    SvaraRadera
  14. Anna, just nu verkar jag bara bli snabbare ju mindre jag springer :-) utan lunchlöpning på jobbet ett par gånger i veckan skulle det INTE funka just nu! Tack Anna!

    SvaraRadera