torsdag 4 november 2010

Gårdagens tröskelintervaller

2km uppjogg följt av 4x1500m i tröskelfart med 2 min gåvila och avslut med 2km nerjogg inkl 10x50m koordinationslöpning/stegringslopp.

Övervägde att köra lunchpasset på löpband men när jag bytt om hade förmiddagens regn dragit vidare. Det blåste fortfarande ganska kraftigt vilket gjorde intervall nr 2 och 3 kämpiga trots att jag återhämtade mig bra under gåvilan. Pulsen låg lite högre än jag ville ha den (närmare 190 istället för strax över 180) trots att farten var där jag ville ha den. På grund av den jobbiga känslan tänkte jag nöja mig efter 3 intervaller . Men numera genomför jag nästan alltid passen som jag tänkt vilket inte var fallet för ett par år sedan då jag ofta avbröt pass som var jobbiga.

Den tredje intervallen sprangs på en cykelväg som gör en långsväng över 180 grader och jag kunde därför avsluta med att springa nr 4 som den snabbaste med vinden i ryggen istället vilket underlättade! Avslut med 2km nerjogg inkl. 10st stegringlopp över 50m och 10 min lite blandad styrka (30 armhävningar, situps, 2 min intensiv roddmaskin, 5 st chins eller vad tusan det heter och balansövningar på ett ben med 4kg hantlar).

Nu höstlov torsdag-fredag med en lätt distansrunda imorgon och förhoppningsvis också ett fartlekspass på söndag.

5 kommentarer:

  1. "I år 2010 har det dock börjat gå lite fortare fast jag inte ändrat så mycket i min träning." Så skriver du om dig själv.

    Tror du att det är en naturlig utveckling, eller har du kanske tränat mer kvalitet (lite hårdare, lite bättre?).

    SvaraRadera
  2. Grymt bra jobbat Staffan! Man blir ju så stolt över dig! Om det är chins du har kört så borde det känts när du strök på deon imorse :).

    SvaraRadera
  3. Starkt genomfört och bra fart. 1500 är riktigt långa intervaller. Viktigt det där med att ha lite gynnsamma förutsättningar på sista intervallen - själv lyckas jag alltid få uppförsbacke och/eller motvind på slutet och då räcker inte mitt svaga pannben till riktigt...

    SvaraRadera
  4. Snabba trösklar! Nästa vecka blir det nypremiär på intervallfronten för min del. Du verkar ha konserverat formen bra, eller hur upplever du känslan nu efter lite lugnare träning ett par veckor?

    SvaraRadera
  5. Badgear, en bra fråga jag grunnar lite på, jag sprang lite mer innan maran i år än innan men utslaget på vecka blir det bara 5km så jag vet inte om det gör någon skillnad.

    Annars har jag nog kört lite mera kvalité i år, främst i tröskelfart i form av progressiva pass och jag har i år också "lärt" mig springa intervallpass utan att helt köra slut på mig. Kanske är det en bladning av lite mera volym och lite bättre kvalité.

    John, OK då stämmer det för det hade jag verkligen!!

    Roger, så där var ofta för mig innan men jag har också blivit starkare mentalt i år.

    Thomas, tack! Ja, det verkar så, det var slitigt på det här passet men det tillskriver jag mest blåsten, sista på 3:53 gick faktiskt ganska lätt.

    SvaraRadera