söndag 2 januari 2011

"Staffanmil" avslutade 2010 och 2011 börjar lugnt

Jag har haft lite ledigt både från löpningen och från bloggen om ni undrar vad jag haft för mig. Skrivklådan stillades ett tag efter att jag skrivit ihop min långa årssammanfattning!

Jag avslutade i alla fall 2010 med en 13km lång fartlek i form av en "Staffanmil" - distanspass med fartökning var tredje kilometer; 4:05, 4:06, 4:12, 3:58 min/km på de snabba kilometrarna varvat med distanslöpning i fart mellan 4:50-5:10 min/km. Sprang i mina Adios för första gången ute och jag måste säga att de verkligen är löpglada och jag tror vi kommer trivas bra ihop!!

Träningsdagboken för 2011 gapar ännu tom på löpning men igår åkte jag i alla fall fem bakhala kilometer längdskidor, kul och riktigt bra träning! Som Nix redan kärnfullt konstaterat kan det - hur konstigt det än låter - vara svårt att få tid till träning när man är ledig när man har stor familj. Det är så mycket annat som man måste och vill göra. Pulkabacken, skridskor, sällskapsspel att spela, julklappsfilmer att se etc. Lilltjejen sover fortfarande riktigt uselt trots att hon är fyra månader så det är OK att det nu inte bedrivs så mycket eller så målmedveten träning. Fokus just nu är mera att faktiskt överleva...

Dessutom skrev jag i december att jag faktiskt också planerat en hel del (säsongs)vila under ledigheten. Kommer snart i alla fall att skriva något om hur jag ser på detta med mål för 2011. God fortsättning!

5 kommentarer:

  1. Sunt att vila! Säger jag som också inlett året med löpvila. :-)
    God fortsättning önskas dig och familjen!

    SvaraRadera
  2. Överlevnad är ju en bra bas för fortsatt träning... :-)

    Hoppas att hon kommer i ordning med sömnen, det blir ju så slitigt med vardagen för alla inblandade. Efteråt har man lärt sig rätt mycket om sig själv, både bra och dåliga sidor brukar visa sig när man inte får sova ordentligt...

    Vila är ju nyttigt för kroppen. Dessutom är du ju långt ifrån helvila med tanke på att du loggar någon mil i veckan trots allt.

    SvaraRadera
  3. Hej! Tycker ändå att det ser ut som att du håller igång lite. Kanske inte som tidigare men ändå.

    Ska bli kul att se vad du vill uppnå 2011.

    SvaraRadera
  4. Jag har jobbat mig igenom din summering av förra året, så det är lika bra jag önskar dig ett riktigt gott 2011 redan nu.

    Strongt att börja med vila, det är sånt jag tänker jag sällan lyckas med. Några halvdana dagars slöande och så på´t igen. Maniskt liksom.

    Får vi hoppas på en inspirerande bloggning om värdet med vilan?

    SvaraRadera
  5. Tack Thomas, hoppas få en en löptur och en skidtur innan helgen är slut sedan tar ledigheten slut och träningen hamnar i rutinerna igen

    Absolut Roger :) Jodå, jag blir rätt så grinig när jag inte får någon egen tid och dessutom sover illa vilket varit tydligt nu ett tag...bra att vara medveten om orsakssambanden där!

    Lennart, nej helvila har det inte blivit förutom 3-4 dagar. Just nu jämför jag inte mig med själv med 2010, jag kommer inte springa några långpass just nu så volymen 2011 blir lägre!!

    Tack Badgear, jo den blev ju rätt lång :) Har inte helvilat så många dagar men dragit ner rejält på träningen under ledigheten, ännu så länge bara 8km löpning reggade under 2011.

    God fortsättning allihopa!!

    SvaraRadera