tisdag 29 mars 2011

Tillbakablick efter 600 mil och kort fartlek

Kilometer per månad (2011 har börjat blygsamt...) och per år i bilden under...siffernörd, vem jag?
Jag för träningsdagbok på jogg.se och har gjort det sedan början av 2009. Träningen 2007-2008 har jag i en Excel-fil och med gårdagens återhämtningsjogg (9km i femfart) på lunchen passerades 6000 kilometer under de här åren. Inte så mycket utslaget på drygt fyra år såklart men sträckan motsvarar ändå Stockholm-Casablanca i Marocko i löparskor!

Google säger att det är 600 mil mellan Stockholm och Casablanca, kanske den här vägen?
Det är roligt att gå tillbaka och titta i mina kortfattade anteckningar från 2007, ett år när jag bara sprang 75 mil totalt, dvs bara drygt 14km i veckan och ändå imponeras av pass jag genomförde. Här är ett exempel;
  • 8/8 2007 Löpning 21,1km; 1:31:40. "Snabbdistans tre varv på Hälsans Stig (kontrollmätta 7km) i Nykvarn +100m extra =halvmara. 7km på 29:34, 14km på 59:45, segt sista varv, snygg förbättring jämfört med Göteborgsvarvet!"
Jag minns faktiskt det där passet, hur jag låg och pressade mig en sommarkväll tre varv på sjukilometersslingan. Hittade också två halvmaraträningspass på 1:43 och 1:46 med bara en vecka emellan i april 2007, en månad innan jag premiärsprang sträckan på tävling - Göteborgsvarvet 2007 (1:44:59) vilket på hösten förbättrades till 1:32:59 på Stockholm halvmarathon i september.

Tillbaka i nutid har jag tagit det lugnt efter intervallpasset i Sätrahallen i lördags som jag fortfarande är nöjd över. Vilade från löpningen i söndags och tog som sagt en lugn lunchrunda 9km i femfart igår.

Idag skulle det blivit 14km transportlöpning med tröskelinslag hem men jag fick inte till logistiken. Istället hann jag med ett kort löpbandspass efter jobbet, 5km i 5 min/km men med 2x500m backe (4%) och 1000+500m i 3:54-fart insprängt, kort men effektivt!

Nu vankas två dagars föräldraledighet och istället lite jogg med barnvagn. Sedan ett mera kvalitativt pass till helgen igen! Varför inte t ex 10x400m, det var evigheter sedan, här.

5 kommentarer:

  1. Dagens tips:
    AIDS-Loppet som är den 22 maj på Gärdet, Stockholm. Det kostar 150kr att delta och avgiften går oavkortat till UNICEF.

    Det är läkarstudenter från Karolinska Institutet som anordnar loppet helt ideelt. Förutom loppen i sig är det lite folkfestkänsla med uppträdanden och mingel. Man kan springa 5 km eller 10 km och tidtagning finns via Racetimer. Det är sanktionerat av idrottsförbundet via IFLinnéa.

    Spana in mer på http://www.aidsloppet.se

    mvh
    Susanna

    SvaraRadera
  2. Jotack nog är du en tvättäkta siffernörd! :-)
    Utöver den likheten passade jag på att köra 10*400 idag istället.
    Det är riktigt skoj att gå tillbaks och läsa anteckningar från förr, då om inte annat kan man se vissa framsteg... Hoppas du får några sköna pappaledighetsdagar!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag går också och väntar på att vår 400 m bana (Vallentuna IP) ska bli snöfri. Det gick inte så bra för mig på Premiärmilen så jag är helsugen på att träna intervaller. 400ingar, 200ingar, stegar.... Oj vad jag planerar... :-).

    Vi kanske kan besöka dig någon gång för ett pass så får du visa din bana.. :-)

    MVH

    SvaraRadera
  4. Du har alltså sprungit längre än till Cypern ;-)

    SvaraRadera
  5. Thomas, bra pass med fyrahundringar, fina siffror ;)

    Lennart, visst kan vi springa hemmma hos mig men banan på bilden ligger hemma hos svärföräldrarna dit vi ska i helgen (Enköping).

    Anneli, precis, det tog bara lite väl lång tid ;)

    SvaraRadera