måndag 23 maj 2011

Drygt 11km över stock och sten

Morgonlöpning med David söndag morgon avslutade löparveckan, drygt 11km i skogen. Sällskap, två Garmin, karta och kompass minimerade risken att springa vilse, speciellt eftersom jag överlät det mesta av kartläsandet till David.


Tempot inget att yvas över, nära 6 min/km på smala stigar fulla med rötter och stenar, över bergshällar och förbi nedfallna träd, varvat med lite snabbare löpning på lite mer öppna partier. Långsammare än pratfart således även om ansträngningen bitvis var hög ändå och koncentrationen för att inte snubbla gjorde att åtminstone jag inte pratade så mycket.

Inga spännande iaktagelser av fauna-karaktär den här gången, det blev senare när jag husfixade lite på eftermiddagen och blev getingstucken i foten...getingar på golven brukar väl vara en sensommarföreteelse? Nåja, jag brukar bli getingstucken ungefär en gång varje sommar och nu har jag ju liksom klarat av det för i år! Läsare av den här bloggen ska nu inte bli oroliga, 4:30-fart genom tillvaron kommer inte förvandlas till någon fältbiologisk orienterarblogg. Jag var tämligen kass på skolorienteringen som yngre och trivs bäst på asfalt i löparskor men som omväxling för fötter och skalle är en runda i skogen då och då svårslagen!

För övrigt gläds jag åt att det presterats fina resultat i Göteborg i helgen och att formen finns där - fredagens tusingar på bana verkar vara det snabbaste pass med tusingar jag någonsin sprungit! Nu hoppas jag kunna komma iväg och springa Semesterloppet 10km i vackra Mariefred lördagen efter midsommar!

Då jag missar partyt nästa lördag (kanske kommer jag upp och tittar på loppet och till ÖIP innan om några bestämmer sig för att ses) kommer jag att roa mig i veckan genom att lägga ut ett inlägg där jag kommer att gissa på lite maratider för några av er - stay tuned!

14 kommentarer:

  1. Visst är det härligt att plöja rätt ut i skogen ibland.
    Men jag är nog liksom du en asfaltsälskare.

    SvaraRadera
  2. Ser ut som ett fint pass, man ska inte underskatta naturupplevelserna. Fick en själv i Älvsjöskogens terrängspår igår vid skymningstid. Det prasslade till bredvid spåret och jag tänkte att det var en koltrast eller motsvarande, men vred på huvudet och tittade ett rådjur i ögonen på max en meters håll. Vi var nog ungefär lika förvånade båda två.

    Du Staffan, som har koll på prylar - jag var nyss och provade skor på lunchen. Fastnade för ett par Asics Sky Speed (lätta, sköna och enligt uppgift tillräckligt stabila för min tokpronation) som nog kommer inhandlas innan veckan är slut. Dock blir jag lite brydd när jag på nätet också hittar "Sky Speed 2". Och i UK verkar man ha andra färger än i svenska butiker.

    Vet du något om detta?

    SvaraRadera
  3. Först ett hurra för dina fina tusingar!
    Sen så är det nu på våren skogen ska upplevas. Det är något visst att plösa genom skog och mark när det är grönskirt ljus i luften.

    SvaraRadera
  4. Olov, håller med dig! Din blogg finns f ö nu länkad här i listan till höger!

    Roger, härligt med lite närkontakt så där, tillför löpningen ytterligare en dimension!
    Ang Sky Speed så har jag aldrig testa dem men det är väl den neutrala varianten av DS Trainer och har man "tokpronation" (och landar på hälen) så kanske det inte är rätt sko. Landar man på mitt-/framfoten spelar det mindre roll.

    DS Trainern å andra sidan har en ganska liten pronationskil så skillnaden mellan Trainern och Sky Speed är kanske liten. Det är ofta lika färger på skor här och från UK t ex, Sky Speed 2 kan ju vara en ny version, står det t ex på www.Startfitness.co.uk a/w efter betyder det färguppdatering (eller ny modell) för autumn/winter 2011 och brukar stå på skor som kommer nya nu på våren, s/s står för spring/summer och brukar stå på skor som säljs på hösten. Hör med Hempa som jag vet använder Sky Speed för ett bättre omdöme, hoppas du blivit något klokare.

    Ellinor, tack! Och ja, den skira grönskan nu är speciell!

    SvaraRadera
  5. 200 m intervaller finns med i Szalkais program för 3.30
    Kommer bara köra i en fart som gör att benen vaknar till liv
    Det blir nog bra

    SvaraRadera
  6. Tack Staffan! Jag laddade iväg en fråga hos Hempa också. Köpa skor är inte enkelt... :)

    Blev även ett litet blogginlägg:
    http://gulategelhuset.blogspot.com/2011/05/dags-for-nya-lattare-skor.html

    SvaraRadera
  7. Springa i obanad terräng är en höjdare, sådan löpning borde man ägna mer tid åt. T ex förlägga långpassen där.

    Har inte koll på om någon samlingsplats styrts upp ännu, ligger själv lågt i förhoppningen om att någon annan tar befälet.. :-)
    Själv föredrar jag samling efteråt pga bubblan innan.

    Roger: Svarade på din fråga nyss i min blogg. Det korta svaret: Sky Speed är kanon, köp!

    SvaraRadera
  8. Vad är det för fel på en fältbiologisk orienterarblogg egentligen? Bäst du ser upp, rätt vad det är har skogen förtrollat dig, och så stavas det VJ och Jalas i herrns skoställ. :-)

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Tusen gratulationer till tusingarna. Var inte det lite överraskande eller?

    Gissningarna på maratiderna ska bli intressanta att ta del av.

    MVH

    SvaraRadera
  10. Mikael, lite märkligt ändå tycker jag att lägga in det passet sista veckan innan maran, kan tänka mig flera andra pass som skulle fylla samma syfte utan att slita så mycket.

    Roger, nej, alla dessa skor man vill ha!

    Thomas, ja, det är omväxlande och samtidigt utmanade och ansträngande fast det inte går så fort. Har inte bestämt om jag åker upp ännu.

    Bureborn, nej, det är väl inget fel egentligen men det är nog inte jag. Om nu inte skogsfen kommer och förtrollar mig såklart ;)

    Lennart, tack tack, jo, det var det nog, lite småförkyld och allt som jag var!

    Du får hålla dig till tåls någon dag till :-)

    SvaraRadera
  11. Du får ta det med Szalkai :)
    Kommer köra intervallerna ändå utan att ge max.

    Kan bli intressant att du vilken tid du gissar på mig (om du väljer att göra det)

    Kommer kika på dina tips om maran en gång till innan avresan.

    SvaraRadera
  12. Hur länge ska du hålla oss på halster med dina gissningar?! :-)

    SvaraRadera
  13. jag vill också veta dina gissningar! vad spännande! :-)
    Den som du gissar bäst på borde ge dig ett pris. :-)

    SvaraRadera
  14. Mikael, jag ska tala honom tillrätta ;)

    Jag har inte gissat någon maratid på dig, har inte följt dig och din träning länge nog men efter dina fina tider hittills och eftersom det är din först mara (?) så säger jag en tid runt 3:20-3:24 är rimligt, kanske kan det gå något fortare beroende på hur många långpass du kört.

    Thomas, kommer imorgon kväll, men du behöver ju ens springa, jag har ju redan gissat på 3:16:15.

    Ingmarie, kommer imorgon kväll.

    SvaraRadera