måndag 14 november 2011

Höstintervaller 12x400m

Gav mig själv lite egentid på idrottsplatsen i Farsdagspresent igår. Det var ett bra tag sedan jag genomförde ett intervallpass på bana och eftersom Enavallen ligger en lagom uppjogg från svärföräldrarnas hus fick det bli ett pass där. I och för sig sprang jag inte närmaste vägen utan använde 5km uppjogg till att vakna till.

Efter jag gjort första kurvan på bana ett hjälpligt fri från alla höstlöv satte jag igång med passet, 12 x 400m, som vanligt med 1 min ståvila. Intervallpass på förmiddagen är inte min favorit och det kändes ganska segt till en början.men jag genomförde ändå en jämn serie även om det inte riktigt kändes så då vissa varv var riktigt sega. Det var ändå lite mysigt att springa runt helt själv med löven och en och anna kråka som enda sällskap! På de fem sista började syran ge sig till känna på upploppet och de sista var riktigt sega hela vägen men jag lyckades ändå genomföra alla i hyggligt jämn fart och avsluta med de två snabbaste.

EFTER lövstädning av bana 1...


Bara jag och höstlöven på IP idag
Så här blev det, en serie jag är nöjd med tanke på att det var på förmiddagen. Hade ingen tanke på att köra speciellt hårt och blev faktiskt lite förvånad när första gick så snabbt som 1:21 och då blev riktmärket att genomföra en jämn serie. Korta intervaller kanske inte är ett nyckelpass nu under grundträningsperioden men å andra sidan är det nog inte fel att låta benen få känna på lite fart om det är precis ett sådant pass man känner för att genomföra, lite lustlöpare som jag är. Totalt med upp-och nerjogg över 14km löpning och en vecka med fyra pass och 60km in i träningsdagboken, vilket jag är mer än nöjd med!

För den tidsintresserade....

4 kommentarer:

  1. Grymt tempo. Ett härligt pass kan jag gissa. Själv joggade jag 300 m till pizzerian igår. Kroppen skrek: "MERA, MERA". Kommer vara som en yster kalv på lördag :)

    SvaraRadera
  2. Bra där att ge sig själv egentid i farsdagspresent :-) Sådana presenter gillar jag. Annars bojkottar jag farsdagar och morsdagar, tycker det är ett köpmännens jippo. Nåja, ringer far min gör jag.

    Förresten, var det vinddraget från snabba löparfötter som flyttade löven?

    SvaraRadera
  3. Oj oj oj vilken fart du har i benen! Den där sista intervallen gör mig trött bara på pappret! Bra jobbat!

    SvaraRadera
  4. Härligt och härligt Erik, men visst på något masochistiskt sätt så var det väl det!

    Annelie, håller med dig och ringde min far gjorde även jag såklart! Nja, jag fick nog flytta på löven före löpningen för att inte halka på dem!

    Daniel, ja, det här passet var faktiskt fullt jämförbart med ett pass jag sprang i somras, vilket var lite förvånande! Det vore kul att testa att maxa på 400m en gång för att se hur nära en minut man kan komma, jag har gjort 1:07 en gång men då hade jag redan sprungit några varv...får nog vänta tilll nästa säsong dock!

    SvaraRadera