måndag 28 november 2011

Olika

Såklart blev det aldrig något pass igår kväll, det var alltför trevligt inne i värmen och trots att det faktiskt inte blåste så farligt så fällde en hagelskur och Garmins dåligt laddade batteri avgörandet!

Den tredje november testsprang jag 11km i en fart som gör maran under tre timmar, dvs något snabbare än 4:15 min/km. Min tanke är att OM jag i vår bestämmer mig för att verkligen satsa på det målet så vill jag då ha sprungit ganska många kilometer i just den farten och fått den att kännas hyggligt bekväm. Därför kan man säga att jag är i någon slags "testa hur det känns"-fas just nu. Trots att jag nu sprungit halvmaran tre gånger snabbare än 4:15 min/km (1:30) så tycker jag nämligen fortfarande det är en fart som är lite svår att "hitta" det blir gärna lite för snabb löpning istället.

Jag sprang då, den tredje november, 11km med en snittfart på 4:12 min/km där första halvan gick lite fortare 4:08 min/km men där jag sedan slog av lite på takten och läser i träningsdagboken att jag då skrev "...och då kändes det såklart mera avslappnat och lättare. Ett bra och kontrollerat pass."

Lätt och avslappnat kändes det inte idag då det efter två dagars vila blev en replika på passet den tredje november, idag totalt 16km varav 10km @ 4:12 min/km där första halvan igen gick lite fortare, runt 4:08-4:09 min/km. Jag hade tänkt springa 12km i M-fart som jag nu kallar de här passen men redan halvvägs på den snabbare delen började jag förhandla med mig själv om att förkorta passet och då jag fick slita alltmer för att hålla farten i slutet så nöjde jag mig efter milen.

Visst, formen kan variera mellan olika dagar och inte minst över en hel månad, det blåste fortfarande ganska duktigt idag, jag har dessutom varit förkyld nu en tid och har också slarvat med att äta mina järntabletter som jag behöver ta regelbundet för att hålla mitt Hb och järnvärde på en bra nivå. Men ändå, tänk att två så lika pass kan kännas så olika!

6 kommentarer:

  1. Håller med om att 4:15-fart är lite märklig och det blir gärna 4:00. Det är svårt att pricka in och det krävs säkert lite träning. Annars får vi väl höja våra målsättningar om det är lättare att springa fortare! :)))

    SvaraRadera
  2. Hade varit kul om vi hittade en tävling där vi båda springer :) Eller två tävlingar .. en halvmara där du är hare åt mig och ett 10 km lopp där jag kan agera hare :)

    SvaraRadera
  3. Undrar hur länge man ska ha tränat för att begripa sig på varför man ibland flyger fram och ibland har betong i benen?
    Just här gissar jag på förkylningssviter. Går själv omkring och är nästanförkyld, och märker helt klart av att det går trögre i löparspåret än vanligt.

    SvaraRadera
  4. Alla dagar kan ju inte vara dom bästa.
    Bara man lyckas prickar in de bästa dagarna när det är tävling.

    SvaraRadera
  5. Varför tar du järntabletter? Kan vara ohälsosamt har jag läst någonstans.

    SvaraRadera
  6. Precis, Daniel, det blir lätt 4:00 istället, absolut!! Ler bara åt det där med höjd målsättning :)

    Mikael, håller helt med, det vore toppen!!

    Bureborn, det sägs ju att man bör ägna 10 000 timmar åt något man vill bli riktigt bra på, frågan är dock om ens det räcker! Inte alls omöjligt att du har rätt!!

    Olov, visst är det så!!

    Fredric, jag har en gammal sjukhistoria av järnbristanemi som upptäcktes 1997 då jag var riktigt dålig, nu mår jag betydligt bättre sedan ett antal år men om jag slarvar under längre tid så sjunker mina värden sakta igen. Jag har nämnt det tidigare i bloggen men kanske borde jag skriva ett separat inlägg om det hela.

    SvaraRadera