onsdag 14 december 2011

Det hade blivit tufft...

...att springa 66 x 1000m som jag programmerade Garmin med när jag råkade ändra tiotalet istället för entalet. Sex gånger tusen blev också för tufft igår förmiddag skulle det visa sig och det börjar bli tjatigt att skriva att jag inte vet vad det beror på men kroppen vill bara inte springa speciellt fort just nu, ansträngningen är högre än vad den varit tidigare i höst en given fart. Restsymptom på förkylning? Överträning? Bara allmänt ur form? Inbillning? Jag vet inte och tänker inte överanalysera heller. Jag har tränat bra hela hösten och att en viss mättnad på att pressa sig på tuffa pass i december-kylan/mörkret/halkan/fukten/...är kanske inte så konstigt.

Nåja, fyra tusingar på 3:48, 3:42, 3:54 (där jag avsiktligt drog ner på tempot i avsikt att ändå genomföra alla sex intervallerna trots seg känsla) och 3:42 är väl inte så illa ändå. Hade helt säkert kunna plåga mig igenom två till men såg inte riktigt någon vits med det då kroppen inte ville och jag inte lyckades bromsa på den fjärde utan kände mig sliten. Avslutade istället med en 4,5km nerjogg i mer behagligt 4:37-tempo.

Fästet var riktigt bra förutom ett skuggigt parti på mitten av varje intervall som bara bjöd på en tunn asfaltssträng genom blankisen men med dubbarna gick det bra också även om jag inte sprang för full maskin just där.

Idag eller i morgon lugn vagnsjogg. Till sist, spikmattan blev ju årets julklapp för några år sedan...till er som aldrig köpte någon, misströsta inte, det går precis lika bra med ej bortstädade legobitar och småbilar i barnens rum en mörk decembermorgon...

5 kommentarer:

  1. Doktorn säger säsongsvila. Det är du värd!

    SvaraRadera
  2. Bra att du hoppade sista intervallerna, som jag själv skrev i mitt senaste inlägg så tror jag det är mycket klokt att göra det ifall det inte känns rätt. Annars tror jag det kan vara mörker och kyla som gör att kroppen är lite "off". Var snäll mot dig själv och lyssna på kroppen så blir det bra!

    SvaraRadera
  3. Erik, jag kommer att avsluta december med lite mindre mängd, att ta uppehåll utan att springa alls fixar jag nog inte men det blir fler vilodagar mellan passen nu "resten av året". Tack!

    Daniel, jag tror som du, när man redan på första intervallen som inte går jättefort börjar snegla på klockan för att se hur långt det är kvar, är det fel tillfälle för intervaller och lika bra att inte streta på! Restsymptom på förkylning ihop med årstiden tror jag på som förklaring! Tack!

    SvaraRadera
  4. Jag tror att du behöver en återhämtningsperiod. Du kommer att behöva det förr eller senare och hellre nu än i vår när det börjar spritta ordentligt i kroppen. Inte hålla upp helt och hållet men kanske lite fler lätta distanspass och inte pressa helt ut på kvalitetspassen.

    Och precis som Erik säger så är du värd lite säsongsvila!

    SvaraRadera
  5. Tror du har rätt Staffan och som sagt, det blir en lugnare avslutning på december nu!

    SvaraRadera