söndag 15 juli 2012

-"Har du joggat?" -"Nej"

Frågan i rubriken ställd av en barnfamilj vid badet i fredags kväll efter mitt intervallpass var jag ju tvungen att svara nej på, här har inte joggats, här har sprungits intervaller vilket jag förtydligade senare då de var lite intresserade och ville prata löpning.

Hon är klok, Ingmarie! Hon brukar säga något i stil med att man ska ge det åtminstone 20 minuter när det inte känns bra så det gjorde jag i fredags kväll när uppjoggen på väg till mitt kortintervallpass kändes sådär kolaseg. Kanske inte så konstigt efter middagen och en fullmatad dag som innehållit att lämna och hämta bilen på service, ringa hem rörmokaren, klippa häcken runt tomten, klippa gräsmattan samt det vanliga; tvätta, fixa lunch och middag och allt annat, ensam hemma med fyra barn. Sedan dess har jag tagit det lugnare och idag nästan blivit lite uttråkad i semesterlunken men det är väl ett bra tecken och som Alfons Åbergs farmor säger: Det tråkiga finns till för att man ska känna igen det roliga som kommer sedan. 

Mitt intervallpass var 400-300-200m med 100m gåvila rakt igenom och jag tänkte mig fem serier men siktade först på fyra och det kändes lite smådrygt inledningsvis fram och tillbaka på den asfalterade cykelbanan. Fyrahundringarna i svagt svagt motlut och svag motvind tre-och tvåhundringarna samma väg tillbaka.

Klicka för förstoring...

Segheten försvann någonstans efter första serien och ett riktigt bra pass blev det till slut med fem serier även om jag var rejält trött på sista. Jag kör vanligtvis intervaller på en cykelbana alldeles i närheten där jag bor men nu hade jag valt en annan cykelbana ett par kilometer hemifrån men alldeles i närheten av sjön Yngern. Planen var nämligen, återigen a la Ingmarie, att avsluta passet med bad vilket är en kombo jag verkligen gillar och det var helt fantastiskt att hoppa i det klara och faktiskt ganska varma vattnet efter passet!! Den korta simturen kvalar knappast in som träning men som livsnjutning platsade den definitivt! Avslutade med nerjogg hem i blöta löparshorts men kvällen var äntligen så varmt att det inte gjorde något!

Från ett annat kvällsdopp tidigare i sommar, platsen är dock densamma. Yngern, Nykvarn

Nu har jag skrivit om ett pass som är ett par dagar gammalt. Ikväll eller imorgon blir det kvalitétspass igen, det beror på om ett glas vin med hustrun eventuellt lockar mer ikväll än 5km intensiv snabbdistans - maxtest. Helt enkelt ett testpass på en 5km-runda jag sprungit förut även om det var ett par år sedan. Då sprang jag på 18:30 och det var i princip på max och nu borde det ju gå lite fortare!

2 kommentarer:

  1. Det är skillnad på jogg och löpning! Jag joggar aldrig. Inte ens när jag springer långsamt, vilket jag gör för det mesta nuförtiden. Jogg känns så 80-ties.

    SvaraRadera
  2. Jag joggar inte heller. "Joggingvåg" känns verkligen som ett ord från åttiotalet!

    SvaraRadera