fredag 13 december 2013

Skovård för löpare

Bland alla prylar som sportbranschen vill pracka på oss löpare som en följd av den rådande löparboomen är skor den enda utrustning vi egentligen behöver även om en liten klick löpare har rationaliserat bort även dem och springer barfota. Många betraktar skor som en ren förbrukningsvara och bryr sig inte om att vårda eller ens göra rent sina skor men för oss som inte har lyxen att få en sponsorlåda med nya skor hemskickad en gång i kvartalet tycker jag det lönar sig att lägga några minuter efter löprundan på att ta hand som sina löparskor.

Heart and Shoes - care for them!
Så här gör jag och det är knappast rocket science utan någon minuts skötsel efter passet som ökar skornas livslängd.

- Har du möjlighet att ha flera par löparskor så rekommenderar jag det! Dina fötter får variation och skorna slits mindre när du roterar mellan flera par.

- Efter löprundan är skorna fuktiga av svett och/eller väta. Knyt upp dem, kliv ur dem och låt dem torka, inte bredvid ett element vilket torkar ut gummit utan i rumstemperatur. Tvättstugan är ett alternativ eller under sängen är en bra plats där resten av familjen dessutom inte ser att du förvarar en halv skobutik på tork...Är de väldigt svettiga och sunkiga efter löpningen vädrar jag ofta skor ute. Är skorna väldigt blöta, riv gärna tidningspapper och stoppa i skon vilket absorberar fukt snabbt.

- Är skorna dessutom skitiga av jord, lera etc så brukar jag fukta en vanlig tvättsvamp med lite ljummet såpavatten och torka av dem försiktigt. Min erfarenhet är att meshen t ex brevid tårna blir spröd och lätt går sönder på skor som sällan rengörs och att meshen håller längre om skon hålls renare. Jag brukar gnugga bort smuts som sitter på mesh och sidan på yttersida sula försiktigt. Jag brukar också plocka bort eventuella stenar som fastnat i sulan, vissa modeller har en sula där sten gärna fastnar, Kinvara 2 var hopplös där, Kinvara 3 har en klart bättre sula där! Skor för terränglöpning blir såklart extra geggiga. Jag undviker inte gegga när jag springer terräng utan söker bästa spår och innebär det att springa igenom ett lerigt parti istället för ett svårare så väljer jag leran. Terrängskor dränerar ofta vatten bra och de brukar jag därför spola av med ljummet vatten under kranen och sedan torka med tidningspapper i.

- När det gäller förvaring måste du hitta en lösning som fungerar för dig. Vår hall är ganska smal och liten och därför förvarar jag de flesta av mina skor i sina kartonger i min garderob förutom de äldsta paren där jag inte har kvar någon kartong. Fördelen med det är att smuts, grus och annat som släpper från sulan när skorna torkat inte hamnar på golvet eller i min garderob utan bara i kartongen. Dessutom är det en torr och mörk plats med stabil temperatur vilket är bra för skorna.

Sulan och sulans egenskaper kan jag såklart inte påverka genom att göra rent skorna och det är oftast att dämpningen känns helt stum som gör att jag pensionerar en sko, sällan eller aldrig att det är hål i meshen eller något annat fel på ovandelen. Blixtljuset i bilden nedan är lite snällt mot skon men visst ser de ganska nya ut? De är de inte. Det är mina äldsta skor, Asics DS Trainer 15 (version 20 är på väg ut i butik nu) som sedan flera säsongen endast tjänstgör som dubbade vinterskor. De är inköpta våren 2010 och har gått mer än 1800 km. Det trodde ni inte va'? Hur gör du för att ta hand om dina löparskor eller bryr du dig inte alls om det?

Gamla men rena trotjänare!
Det artar sig till ännu en riktigt bra och varierad träningsvecka vilket jag kommer skriva mera om på söndag. Imorgon blir det vila och julbord och på söndag har jag bokat in långpass med David och jag kommer summera fem löppass för andra veckan i rad. Gott så, trevlig helg!

10 kommentarer:

  1. Skovård är något jag borde bli bättre på. Efter ett pass tar jag bara av mig skorna och låter dom torka. Jag knyter inte ens upp dem :-). Är de smutsiga så väntar jag tills skorna har torkat och sen är det enkelt att borsta bort smutsen. Under skons livstid tvättar jag dem en eller två gånger i tvättmaskinen i ett skonsamt program.

    Jag kanske sköter skorna pinsamt dåligt, men jag håller faktiskt inte på så mycket med skorna.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvättmaskin har jag aldrig vågat köra faktiskt. Knyta upp dem skulle jag nog rekommendera, om du inte har dem väldigt löst knutna förstås.

      Radera
  2. Jag är liksom Lennart också dålig på att vårda skor men jag brukar ändå knyta upp dem. Ofta slits mina skor ovanför stortån där det brukar bli ett litet hål, får nog vara bättre på att klippa stortånaglarna kanske.
    Om skorna inte är alltför slitna men ändå för dålig dämpning för att springa med duger dem utmärkt som vanlig fritidssko.
    Mina ds-trainer 16 har faktiskt gått 2114km enligt mitt excellformulär, kanske blir några till vändor med dem.
    Får även passa på att rätta dig. Det är ds-trainer 19 som är på väg ut i butik nu, inte 20 som du skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har skorna så löst knutna att jag bara drar ut och sätter i foten utan att knyta eller knyta upp :-). Fungerar jättebra. Aldrig skoskav, blåsor eller konstigt slitna skor :-).

      Radera
    2. Ja, jag har just nu ett par Kinvara 2 som är pensionerade som allmän "fixarsko". Jag brukar dock spara max ett par gamla skor, fler ryms inte. Det där med hål på ovansidan har nog med naglar att göra ja. Tack för rättningen, har korrigerat texten!

      Radera
    3. Nu fick jag svar på det Lennart, konstigt att du kan springa med skorna så löst knutna tycker jag!

      Radera
  3. Jag knyter alltid upp mina skor. Är de blöta stoppar jag tidningspapper i dom. Borstar av dom undertill och på sidorna med en diskborste. Plockar bort stenar ur sulorna.
    Sommartid låter jag skorna stå ute och torka.

    Kanske tar åt mig tipsen om att ställa skorna i kartong framöver.

    Mina skor slits mest på vänster fot, på sulan där stortån tar i. Har inte varit med om det tidigare utan det är först på senare tid jag uppmärksammat det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som om du sköter dina skor ungefär som jag Mikael, slitmönstret beror ju på fotisättningen, med en lätt pronation, vilket är det allra vanligaste är ju området under stortån det sista som av sulan som är i marken och det området får då ganska stor belastning.

      Radera
  4. Jag är otroligt slarvig. Man borde ju ta hand om sina skor som andra kläder och tvätta och hålla rent och inte låta dem ätas upp av någon mikroorganism. Jag kände att mina icebugs stank idag och de står ute för vädring. Vad är bästa tipset mot stank? Tvätta i sur ättika, eller någon som har bra tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ättika är ju generaltipset för stinkiga kläder men jag har aldrig provat på skor Johan! Jag tycker det brukar räcka med vädring+låta dem stå i ljummet såpavatten en stund om de fortfarande stinker.

      Radera