söndag 14 juni 2015

Skorecension Adidas Adizero Boston 5

Tidigare i vår köpte jag ett par av ovan nämnda, populära sko. Stadium hade kampanj på löparskor och jag hade en bonuscheck så priset blev billigare än att handla på nätet och jag köpte dem främst av nyfikenhet. Nyfiken på det omtalade Boost-materialet som Adidas marknadsfört omfattande.

Jag har köpt skorna för egna pengar och detta är inget sponsrat blogginlägg utan ett jag skriver själv på grund av mitt intresse för löparskor.

Vikt/passform/utseende: Vikten i storlek 44 är 259g och passformen är typiskt Adizero-smal, framförallt över mellanfoten. Väldigt smal t o m. Har du bred fot är den här skon inget för dig! Har du å andra sidan sprungit i gamla Adios känns lästen bekant! Utseendemässigt står den ut lite med en herrmodell i lila och snören i orange. Jag har efter en stunds övervägande bestämt för att skon är rätt snygg.

Löpkänsla: Det var med viss förväntan jag drog ut på första löprundan för att känna ”studsen” från den hypade Boost-mellansulan. Snabbt noterade jag dock att Adidas placerat merparten av Boost-materialet i hälen på skon och relativt lite i framdelen av skon. Boost-enheten känns tydligt och är mjuk vid fotisättning lite längre bak på fotbladet men ger knappt någon märkbar effekt vid landning längre fram på mellanfot eller framfot. I kombination med det relativt högra dropet på 9,4 mm så upplever jag som landar relativt centralt på foten det som om skon uppmuntrar till hällandning. Jag kan inte uttala mig om den exakta fördelningen av Boost-materialet i mellansulan mellan häl och framfot och jag vet att Adizero Adios Boost som är det lättare tävlingssyskonet är tunnare i framfoten. Jag upplever dock inte att bristen på Boost i framfoten gör att Boston känns tunn. Ska jag försöka sammanfatta löpkänslan väljer jag: En lätt, tight men intetsägande sko.

Skon är också förvånande vridstyv men jag har svårt att sätta fingret på om detta är något negativt eller positivt. Det kan vara positivt att skon då erbjuder lite extra stabilitet för de som behöver det men också negativt.

Hållbarhet/använding över tid: Hur skon uppträder efter längre tidsanvändning återstår att se då mina knappt 100 km i skon inte räcker för att utvärdera det. Sulan med gummi från Continental har fått positiva omdömen för sin hållbarhet och det har jag ingen anledning att tvivla på. Däremot har jag läst att den tunna meshen på ovansidan lätt går sönder. Löpare har rapporterat att benen känns fräschare efter att ha tränat mycket i Boston jämfört med andra skor. Det kan jag heller inte ha någon uppfattning om i dagsläget men givet min känsla när jag springer i skon så är jag tveksam till det påståendet.

Alternativ: En liknande sko som Boston 5 är Salming Distance, viktmässigt (259g för Boston i storlek 44 och 240g för Salming Distance i storlek 43 1/3). Passformen är relativt lik med smal mellanfot men där Salming är lite bredare över hela foten och främst i tåboxen. Löpkänslan påminner om varandra med skillnaden att markkontakten i Distance och drivet framåt på fotbladet blir mycket bättre då Distance har 5 mm drop mot 9,4 mm för Boston 5.

Omdöme: Boston 5 är en lätt, allround löpsko med bra löpkänsla som är tillräckligt dämpad för lite längre pass för en van löpare och tillräckligt lätt för att också springa snabbare pass eller tävlingar över längre distanser i för både den ovana löparen och den som sprungit längre. Gå tillbaka några år och Asics DS Trainer var okrönt kung i det här segmentet. Idag är konkurrensen klart tuffare och Boston är ett bra val men inte bäst tycker jag då den får stryk av Salming Distance vad gäller löpkänsla. Boston lever enligt mig inte upp till den unika stötdämpningen och känslan som marknadsföringen ger sken av och känns inte unik jämfört med andra lättare träningsskor på marknaden.









Lättviktstrainerduellen!





Sulmönster på Salming Distance efter 700 km, relativt fräscha sula fortfarande!


4 kommentarer:

  1. Nu vet jag inte hur färgåtergivningen är här, men tycker du den skon är lila? Blå tycker jag. Jag gillar Adidas skor generellt, men tycker att det där med Boost mest verkar vara reklam. Jag märker inget alls i min adios.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo,jag vidhåller nog att i alla fall mellansulan mellan sula och ovandel är lila, eller möjligen lila-blå, absolut inte blå-lila :-) Jag gillar också Adidas och de passar mina fötter trots att lästen verkligen är toksmal men jag håller med dig ang Boostmaterialet, jag märker heller inte av det.

      Radera
  2. Bra recension!
    jag köpte mig ett par Salming Distans nyligen. Upplevde du någon ökad träningvärk i vaderna i början när du sprang med dom? De skor jag har kört med innan har 9,5 och 10 mm drop. Jag fick ganska ordentlig träningsvärk efter min första runda i Samling skorna.
    /Morgan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Morgan, jag får svara både ja och nej på den frågan. Lite kryptiskt kanske men jag har använt Saucony Kinvara i version 2 och 3 som mängdskor i ett par år innan jag bytte till Distance. Kinvaran har 4 mm drop så det är jag rätt van vid. Däremot är Kinvaran mjukare med mer dämpning och i perioder när jag i princip enbart sprungit i Salming kan jag bli lite sliten i fötterna av det, dock inte i vaderna. Inte så mycket i Distance men om jag använder deras tunnare modell Speed ofta så har jag märkt att jag blir sliten i hälsenor och fötter. Jag gissar att du kommer vänja dig.

      Radera