måndag 11 januari 2016

Typisk januariträning

Distans distans distans distans distans distans distans distans. Oj det här är jobbigt. Oj, vad långsamt det går. Jag provar en fartökning ändå, oj vad det släpper, nu är det ännu jobbigare men går ändå långsamt. Skönt, snart är jag ute på vägen där framme. Förbaskade modd (väl ute på vägen). Jaha, dags att tända pannlampan, bil, blända av pannlampan, full ljusstyrka igen, snöfallet tilltar, blända av igen. Brukar det blåsa så här på vintern verkligen? Hade jag inte motvind nyss när jag sprang åt andra hållet? Distans distans distans distans distans. Icebugsen har ju grymt fäste på isen under snön. De här ömma knäna måste komma från alla löpning med Icebugsen. Här ska jag svänga, försiktigt nu, långsamt, ta ut svängen, inte halka.

Distans distans distans distans distans. Distans distans distans distans distans. Distans distans distans distans distans. Orkar jag ut ikväll? OK ingen av mina sjuttioelva underställströjor är ren, OK, ta en använd som både är fuktig och luktar räv, där steg inte motivationen, på med lager två tröja, jacka, buff, mössa, dubbade skor, vantar. Är jag inte kissnödig förresten? Av med dubbade skor, in på toa, svettig nu. På med skor igen och ut igen i mörkret. Största variationen så här års är att snöunderlaget ger träningsvärk på nya ställen. Löpning är sexigt, extra mycket så här års, gotta love it. Distans distans distans distans distans.



Som ni ser så stretar jag på, det går inte fort, det känns ofta väldigt trögt men så långt är i alla fall löparminnet att jag vet att det brukar kännas så här i snön i januari och att milen som springs i det här väglaget är väldigt värdefulla senare när vårsolen tinar fram ren och torr asfalt igen! Jag vet inte riktigt hur det gick till, eller jo det vet jag ju, eftersom jag sprang 15km i lördags och 17 km i söndags, men på något sätt skrapade jag i alla fall ihop drygt sex mils löpning i snön förra veckan.





8 kommentarer:

  1. Hihi, hög igenkänning här! Speciellt en där akuta kissnödigheten. :-)
    Man får trösta sig med att löpning i snömodd och halka ger extra stor träningseffekt, både för kropp och knopp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Ja så är det ju, den där träningsvärken på nya ställen beror ju på att musklerna fått arbeta lite extra vilket vi har nytta av sedan när våren kommer :)

      Radera
  2. Har faktiskt ett utkast på ett inlägg där mitt första stycke är misstänkt likt ditt :-).
    Gissar att vi året runt-löpare är av samma smågalna skrot och korn....

    Tur att det är som du skriver att denna löpning ger klara resultat när asfalten kommer fram igen. Jogga lugnt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Great minds think alike men jag ber om ursäkt att jag hann före med att skriva om samma idé :)

      Radera
  3. Jag brukar ibland känna av sveda i ryggslutet när jag kör igång långpassen i januari. I år startade jag upp det litet tidigare och har inte känt något sådant. Tackar för det här med kontinuitetsinspirationen. Utan den hade det blivit så jobbigt. Skönt att se fler som springer ute året om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt Urban, jag känner igen det där, jag har haft träningsvärk i ljumskarna nu som sagt, men inte konstigt med känningar på lite nya ställen. Ja, det är bara att streta på, året började med en förkylning men den är nästan borta nu, jag hoppas på 25km på söndag och minst ytterligare ett långpass till i januari.

      Radera
  4. hög igenkänningsfaktor...men även kopplat till att det tar 3 ggr så lång tid barar att ta sig ut...
    åmgkallsonger, vinterlöpartihts, uppstrumpor, underställ, lager två tröja, en väst och så en kacka. Buff runt huvudet, buff runt halsen, väreväxlare och ett extra pannband för agtt skyffa öronen, löparvantar eller handskar, pannlampa, extra batteri, telefon, jävla jag glömde pulsbandet, av och upp med sjuttioelva tröjor, på med pulsbandet, klockan,....var är klockan. Svettas i hallen och trögt att böja benen för att knyta skorna. Fryser när jag kommer ut, men svettas snart, men så kom ett köldhål och så kallt igen..... Älska löpningen och vinterns motstånd....längta till vår, mindre kläder och lite snabbhet....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, träffsäkert, visst är det så, inte minst när man som jag lunchspringer ibland, det är en jäkla massa kläder att ha med sig och det tar tid innan man ens kommmer ut :-) Kontraster i sig är ju härliga och även om jag uppskattar sommar och värme klart mer än vinter och kyla så behövs detta för att härda lite och för att uppskatta vad som kommer sedan :)

      Radera