onsdag 12 juli 2017

Variera mera - cykling och semestersträvan!

Sommaren är den perfekta tiden för kravlös träning! Träna det du gillar! Ägna sommaren åt att träna mer om du vill det eller mindre om du vill det men ha en kravlös inställning. Det brukar vara ett bra recept för livet på sommaren! Spring snabbt, spring långt, byt miljö, variera dig! Spring och bada, besök en löparbana, gör en cykelutflykt. Träna lite annorlunda för att få en känsla av att det just är...annorlunda.

Jag är väldigt pepp på löpning nu efter förra veckans tävling och jag har varierat med mer fartlöpning och kortare intervaller senaste veckorna men också längre distanspass löpning, långpass och cykling. Även om jag gillar löpning bäst cyklar jag gärna ibland också och jag har med tiden insett att det också är bra konditionsträning! Om löpningen lockar med sin enkelhet och frihetskänsla i själva rörelsen för mig så lockar cyklingen med mer fart och möjligheten att komma längre och uppleva mera under rundorna och en runda på racern längs soliga vägar en sommarkväll är också ganska svårslaget! Cykling är en annan värld med utrustning och kläder vid cykling är annorlunda jämfört med löpning, passformen är tightare och det är lätt att tro att plaggen är för små bara för att upptäcka att de sitter alldeles utmärkt i rätt, framåtlutad position på cykeln. Vindmotståndet på cykel är ett helt annat jämfört med löpning och man vill inte ha en massa extra tyg som fladdrar löst i vinden runt kroppen.

Från nätbutiken Cykelkraft fick jag den här cykeljackan från Bontrager, det finurliga med den är att ärmarna är avtagbara och att jackan snabbt därmed kan förvandlas till väst. Jackan är vindtät och lär göra att jag kan förlänga cykelsäsongen en bit in på hösten, jämfört med tidigare! Då vädret ännu inte riktigt bjudit på någon värme har jag hunnit med att cykla några mil med den och insett att storleken som jag först trodde var för liten är perfekt på cykeln. Jackan gör sitt jobb att skydda mot vind alldeles utmärkt trots det till synes tunna tyget.

Färgmatchad men  med skalmarna på glasögonen innanför hjälmremmen, för korta strumpor och orakade ben, syns det att jag jag är en löpare som leker cyklist ibland... 





Den närmaste tiden har jag inte något spännande planerat. Att njuta av att tillbringa tid med familjen, sommar och semester och av träning, det är min strävan nu!

Strive helt enkelt!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar